Az Irizar által karosszált buszok idehaza is ismertek. Ez egyfelől látványos, impozáns megjelenésüknek, másfelől pedig magas utaskomfortjuknak köszönhető. E két pillér kombinációja alkalmassá teszi őket a nemzetközi különjárati utak átlagon felüli teljesítésére.

A kínálatuk „zászlóshajójának” számító i6S turistabusz több hazai sportklub, illetve magánvállalkozó flottájában megtalálható. A spanyol karosszáló és buszgyártó régóta keresi a megoldást a távolsági buszok dekarbonizációjára. Két évvel ezelőtt például szemtanúi lehettünk egy cseppfolyósított földgázzal (LNG) hajtott autóbusz premierjének, amely még meglehetősen újszerűnek számított akkoriban. Ennek ellenére továbbra sem terjedt el Közép-Európában. 

Az Irizar ezúttal egy másik lehetséges irányban tette próbára fejlesztőgárdájának tudását. Vadonatúj, hidrogénnel hajtott autóbuszukkal ugyanis egy több mint 2500 kilométer hosszú utat tettek meg, kifejezetten demonstrációs céllal. Így szerették volna felhívni a figyelmet különleges fejlesztésükre.

Az Irizar I6S Efficient Hydrogen turistabusszal a spanyolországi Ormaiztegi, valamint a franciaországi Briançon közötti távolságot tették meg. A járművel a Spanyolország és a Franciaország között fekvő hegyláncon, a Pireneusokon is áthaladtak, mielőtt megérkeztek volna vele a festői francia Alpokba. Az út alatt több mint 1400 méteres szintkülönbséget kellett leküzdeniük. A busz útvonalát természetesen úgy alakították ki, hogy legyen alkalom a töltésre is, mivel egy feltöltéssel 900-1000 kilométert tud megtenni.

4 fotó

Ezzel a tesztúttal az Irizar megdöntötte a hidrogénbusz által Európában valaha megtett leghosszabb távolság rekordját, ami hatalmas mérföldkövet jelent a fenntartható mobilitás területén.

Büszkék vagyunk erre a teljesítményre. Ez nemcsak megerősíti pozíciónkat az alternatív hajtású buszok piacán, hanem Európa-szerte új lehetőségeket nyit a zöldmegoldásokat kereső üzemeltetők számára” ‒ jegyezte meg Javier Goikoetxea, az Irizar exportvezetője.

Az Irizar i6S Efficient Hydrogent első ízben 2023-ban mutatták be a Busworld nemzetközi autóbusz-kiállításon. Nem ők voltak az egyetlenek: a spanyol karosszáló mellett a Temsa is lerántotta a leplet egy hidrogéncellás távolsági buszról, amely a CaetanoBus hajtásrendszerével készült.

A két évvel ezelőtt bemutatott példány mozgatásáról 400 kW (544 LE) csúcsteljesítménnyel rendelkező elektromotor gondoskodott. A 2500 kilométeres teszten lévő autóbusz viszont már 510 lóerős teljesítménnyel bíró, integrált, háromfokozatú váltóval ellátott villanymotor hozza mozgásba. A jármű hajtásrendszeréhez egy 60 kWh kapacitású akkumulátorcsomag is hozzátartozik, amit egyfajta kiegészítés gyanánt vesz igénybe olyan műveletek során, mint például gyorsítás vagy lassítás (rekuperáció). Rövid ideig pedig akár tisztán elektromos üzemmódban is használható.

Az újdonság készen áll a sorozatgyártásra, így vélhetően hamarosan megjelenik az európai utakon.