A késő őszi tesztre ideális terepnek bizonyult az M1-es autópálya Budapest – Tata közötti szakasza, mely amellett, hogy festői tájon halad át -, elegendő számú emelkedővel és lejtővel rendelkezik a menettulajdonságok pontos feltérképezéséhez. A közepes felszereltségű, Highline kivitelű hálófülkés G 450-est azonban nem engedte el egyedül a Scania biatorbágyi képviselete, ugyanis még egy közel 40 tonnányi súllyal megrakott vontatót csatlakoztattak hozzá.
Suhanó tonnákA hathengeres, soros elrendezésű, 13 literes, 450 lóerős griffmadaras öszvéren szinte csak az autóúton való elinduláskor volt érezhető, hogy gyakorlatilag a plafonig van pakolva. Ebben persze semmi meglepő nincs, hiszen ez puszta fizika, az azonban már sokkal inkább meglepő volt mennyire könnyen veszi a G 450-es a 15 – 25 százalékos emelkedőket. A bemutató modell egyenletes 80-90 kilométer/órás sebességnél kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott úgy, hogy közben minimális oldalszél nehezítette a haladást. A sebesség egyenletes tartására azonban nem is nagyon kellett odafigyelni, de erről majd később.
A kamion a miénk
„A kamion a miénk és el akarunk menni vele” – hangzik el a már klasszikusnak számító „És megint dühbe jövünk” című Bud Spencer film egyik emlékezetes részében. A jelenet – melyben a Nimfast Corporation rosszfiúi ki akarják szedni a kamionból az üléseken alvó tulajdonost -, a Scania G 450-essel kivitelezhetetlen lenne. Egyrészt akkora a hálóhely, hogy azon még egy nagyobb termetű sofőr is elfér, másrészt a fülke oly módon lett kialakítva, hogy akár a világtól is elmenekülhet ide az ember.
A G 450-es fülkéje rendkívül tágas ugyanis a kabin a padlótól mérve 189-192 centiméter magas és legalább két méter széles. A tároló rekeszek átgondolt elhelyezésének köszönhetően a kabin egyetlen szegletében sem kell attól félni, hogy egy óvatlan pillanatban lefejelünk valamit. A Streamline fülkéjében az egyik legfigyelemreméltóbb fejlesztés az anyósülés előtt található asztalka. A megoldás elsőre alig észrevehető, kis babrálással azonban pillanatok alatt stabil asztalka varázsolható a műszerfal melletti borításból. A légrugós felfüggesztéssel ellátott fülke további erőssége a hatalmas lábtér, melyet főként a hosszabb utakon értékel igazán a sofőr.
Vezérlés műholddal
Főleg az emelkedős, lejtős autópályákon jön jól a Scania új fejlesztése, az Active Prediction. A megoldás lényege, hogy menet közben a GPS-pozíció, illetve a műholdas navigációs rendszer elektronikus térképének domborzati adatai alapján a rendszer folyamatosan elemzi a jármű előtti három kilométeres útszakasz topográfiai jellegét. Az Active Prediction ennek megfelelően vezérli a hajtásláncot, így az emelkedők előtt kicsit megnöveli a jármű sebességét, ezáltal a motor fordulatszámát is, hogy minél később kelljen kisebb fokozatba kapcsolni.
A rendszer kielemzi, hogy az emelkedőből még mennyi van hátra, így a motor már alacsony fordulatszámon rendelkezésre álló nagy nyomatékát kihasználva kerüli el a felesleges sebességváltásokat. Az új eszköz az ez év őszétől megrendelt, Opticruise-zal és Active Predition rendszerrel szerelt járművekben lesz megtalálható és a Scania szerint használatával akár 2 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető. A fejlesztés valóban megkönnyíti a vezetést és a tesztkör alatt hibátlanul működött.
A Scania G 450–es nyergesvontató kiforrott típus és ez mind a vezetőfülke kialakításban, mind pedig menettulajdonságokban visszaköszön. A már bevált megoldásokat jól egészítik ki a korunk technikai fejlettségét képviselő LED-es fényszórók illetve a beépített műholdas navigációs rendszer. A teszt során mutatott teljesítményt látva nem lenne meglepő, ha a jövő évi európai kamioneladásokat ez a típus vezetné és magasan szárnyalna a griffmadaras márka.