Mikor lesz egy járműcsalád igazán üzemeltető-barát? Hát persze, hogy akkor, ha a klasszikus moduláris felépítést részesíti előnyben a gyártó. Ez annyit tesz, hogy egy közlekedési vállalatnak a jármű javításakor ugyanazon elemeket kell felhasználnia szóló, háromtengelyes, csuklós vagy éppen midi kivitelben. A hazai buszgyártással kacérkodó Evopro legújabb autóbusza éppen ezt az elképzelést követi.
Az Evopro szerint a többféle hosszúságban elkészíthető új típus a javítás tekintetében lényegesen kisebb költségeket emészt fel a hagyományos buszoknál, üzemeltetése pedig legalább 30 százalékkal olcsóbb. Ezt a jármű többek között a nagy szilárdságú műanyag elemeknek köszönheti. A típuscsalád szabályos, Lego-szerű elemekből áll össze és kompozit anyagokból épül fel. Az alkalmazott technológia ismerős lehet a korábban az USA-ba buszokat exportáló NABI-tól.
A kompozit felépítmény szilárdsága semmiben sem marad el a fémből készült karosszériákétól, sőt könnyebb azoknál, tartósságát pedig a korróziómentesség garantálja. A kompozit és a többi felhasznált alapanyag túlnyomó többsége környezetbarát és újrahasznosítható. A kisebb súly jelentős üzemanyag-megtakarítással jár, ennek köszönhetően könnyebb terhet kell cipelniük a közutaknak is. Emellett a jelek szerint a hazai autóbuszgyártás a Credo által meghonosított kiskerekezést sem felejti el: az Evopro is a szokásosnál kisebb abroncsokon gördül.
Az új magyar buszcsalád megalkotása elsősorban az Evopro mérnökeinek munkája, de a koncepció kidolgozásában más magyar járműipari fejlesztő cég is részt vett. Az eCon Engineering mérnöki vállalkozás készítette el például a rendkívül bonyolult szilárdságtani számításokat. Az Evopro és a tervező cég is tagja a mintegy harminc vállalatot tömörítő Magyar Autóbuszgyártó Klaszternek, amely több más tagvállalatával együtt vesz részt az októberi buszkiállításon. A magyar buszgyártók és beszállítóik azokat a termékeiket viszik a kortrijki Busworldre, amelyek azt hivatottak bizonyítani, hogy innovációban és a hagyományos buszgyártásban is még mindig ott vannak a világ élvonalában.
Ezt nemcsak a külföldnek, hanem a belföldi megrendelőknek is muszáj újra és újra igazolniuk. Miközben a világ buszgyártása éves átlagban 5 százalékkal növekszik, aközben a hazai buszipar pang. 2013 tavaszáig ugyanis nem is voltak olyan jelentős hazai buszbeszerzések, amelyeken a magyar cégek bizonyíthattak volna. Az új buszt teljesen elektromos, hibrid, vagy dízel változatban kínálja a gyártó, arról azonban egyelőre még nincs információnk, hogy a hajtásláncokat kitől vásárolják majd.