Autóipari beruházások Kínában
Az autógyártók között folyó verseny új helyszíne Kína, mely hatalmas piaca és erősödő gazdasága miatt óriási lehetőségeket kínál. A tavalyi évben 623 ezer autó talált gazdára az ázsiai országban és az előrejelzések szerint ez a szám 2005-re megközelítheti az 1 milliót.
A személygépkocsi piac növekedése – mely az előző évhez képest februárban 40, márciusban pedig 20 százalékos volt – elsősorban a javuló életszínvonalú magánszemélyek vásárlásainak köszönhető.

Az autóipari beruházások sorában a legújabb a Volkswagené. A kínai piacon piacvezető német cég – mely az idei 700 ezres piacból 240 ezret tervez kihasítani – május 2-án jelentette be, hogy 2003-tól váltóműveket gyárt Kínában a Volkswagen Bora és Polo modellekhez. A hír érdekessége, hogy a német cég történetében először lett többségi tulajdonosa kínai vegyes vállalatnak. A Volkswagen további tervei között szerepel a Polo helyi gyártása is a jövő évtől.

A legnagyobb európai gyártó előtt egy héttel a Ford is tető alá hozta rég várt vegyes vállalati megállapodását a Kína nyugati részén, Chongqingban található Changan autógyárral, mely már üzemeltet egy vegyes vállalatot a Suzukival, Alto kisautók gyártására.
A Ford-Changan üzlet értelmében a két fél 50-50 százalékban tulajdonosa a 98 millió dollárnyi tőkével létrejött vállalkozásnak, mely 2003-tól évente 50 000 Focus szedánt gyárt. A termelés a Ford tervei szerint később 100 000 darabra bővülne.

A Ford – mely jelenleg egy kisteherautó gyárral és alkatrészüzemekkel képviselteti magát az országban – már jó ideje próbálta megvetni lábát a kínai személygépkocsi piacon, mindezidáig sikertelenül. A próbálkozások a 90-es évek elején kezdődtek. Nagy küzdelem folyt akkor a Ford és a vetélytárs General Motors között, az első pozíciók megszerzésére. Ez a GM-nek sikerült, mely 1996-ban megkapta a jogot Buickok gyártására Shanghaiban.

A General Motors számára hatalmas előnyt jelentett a korai belépés, azonban a nagykocsik szegmense szűk és egyre zsúfoltabb, miután az Audi A6 és a Honda Accord gyártása is zöld utat kapott a kormányzattól.
A múlt év végén ezért a General Motors további beruházásokról döntött az ázsiai országban, és hamar el is indította a Chevrolet Blazer, és az Opel Corsa alapjaira épülő Buick Sail gyártását, belépve a terepjárók és a kisebb autók piacára. A GM szándéka szerint a Buick Sailből idén 60 000 darabot gyártanak, és minden másodikat helyben értékesítenek.

A harmadik nagy amerikai márka, a Chrysler szintén terepjáró üzletágába, a Beijing Jeep vállalatba fektet. Az új beruházás összege 226 millió dollár, célja pedig a Grand Cherokee gyártásba állítása a jelenleg kapható régi Cherokee és annak hazai piacra szánt, lecsupaszított változata mellé. A Jeep optimizmusát azokra a becslésekre alapozza, melyek szerint Kínában a terepjárók iránti igény tíz éven belül megkétszereződik.

A legnagyobb kereslet mégis a 100 000 yüan (kb. 3,5 millió forint) körüli áron kínált kompakt autóké, melyeket Kínában „családi autóként” kategorizálnak. A legfontosabb játékosok ezen a piacon a Volkswagen Santana, a helyi gyártású Kia Pride, Toyota Platz, Citroen Fukang, illetve az említett Buick Sail. (Az Európában kevésbé ismert elnevezések többnyire a világban más néven futó típusok olcsóbb, helyi piacra szánt változatát jelentik.)
A lehetséges új belépők között emlegetik még a Fiatot, Palio modelljével és az Isuzut is.

Folyik tehát a verseny a „kínai nagy piacért” az új szereplők és a már bevezetett márkák, a helyi vegyes vállalatok és az importőrök között. Az amerikai és európai piacon a recessziótól szenvedő gyártók itt próbálnak jövedelmező üzleteket kötni. Bár az árrések szűkek, a lehetőségek nagyok. Az ország keleti partvidéke egyre tehetősebb, – Sanghai különleges gazdasági övezetként mindig is kivételezett helyzetben volt -, a nyugati országrész pedig éppen az autóipari beruházásoknak, gyártókapacitás fejlesztéseknek köszönhetően fejlődik.

Kína még idén tagja lesz a WTO-nak, a Világkereskedelmi Szervezetnek, mely megkönnyíti vegyes vállalatok alapítását, ugyanakkor a vámok csökkenését is maga után vonja.
Több helyi gyártó – így a Buick és a Changan Suzuki – elébe ment a várható importautó árcsökkenéseknek és máris olcsóbban kínálja modelljeit.