Hazafelé jövet beugrottam Pesten a Nagykőrösi úti használtcikk-piacra. Nagyon megtetszett három német motor. Egy DKW RT 175 VS, egy Triumph BDG 250 SL és egy Adler MB 250-es. Utóbbi akkor kiesett a vásárlási körből, mert úgy véltem, hiányzik a csomagtartója, így a hátsó ülése is. Szép állapotban voltak, kettőt fényezni sem kellett, úgy állnak ma is a kiállításon.
Nagy nehezen elhelyeztem a bicskeivel immár négy motort az autóban és az utánfutón. A Volga jóízűen nyelte a kilométereket hazafelé, talán mert érezte, hogy kétféleképpen is súlya van a rakománynak. Amint hazaértem, fiammal elővettük a szakkönyveket, és kiderült, az Adlernek nem tartozéka a hátsó nyereg és a csomagtartó. Gyors döntés a családi tanácsban (Isten jó családdal áldott meg), hajnalban pedig vissza Budapestre, mire nyit a piac, nehogy valaki megelőzzön. No és közben kölcsönkérés, mert kiderült, hogy üres a kamra.
Nyitáskor már a kapuban várakoztam, kegyes hazugsággal, hogy épp arra vitt az utam, célfuvarban vagyok. Erre a motorra is kaptam némi árengedményt, mint az előzőekre, és még vettem egy SB 350-es DKW-t. Utólag azt mondom, jó döntés volt, mert az öt motorból négyet azóta sem kínáltak. Bővült így a kör a német technikából, amelynek nagy tisztelője vagyok, s tovább írtuk a műszaki történelmet a jövő számára, mert a jelenkor nem igazán értékeli.
És végül még egy BMW-történet. Váncsodon, egy ismerősömnél a kert végében, nyakig érő gazban állt egy BMW roncs. Sötétben értem a tetthelyre, égő fóliadarab „ontotta” a fényt. Kézrátétellel próbáltam felismerni az elszomorítóan tönkretett technikát. BMW R66-os váz, R12-es villa, kerék és fék, Ural difi, motor semmi. Attila fiam hét darab sarokköszörűvel távolította el a vázról a fölösleget, ám mégis ez a váz indította el egy R66-os újraépítését. A motor másodmagával, egy R20-assal a közelmúltban a BMW európai találkozóján a Tihany szálló halljában volt kiállítva négy napon át. Az volt életem első motoros találkozója, de megérte, mert kulturáltan zajlott és a szépségversenyen zsűritag lehettem.
(Folytatjuk)
Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Veterán Autó és Motor 1999/négyes számában olvashatja.