Az idei év első hat hónapjában 2,6 százalékkal folytatódott a bővülés, az autóipar szigorú elemzői ugyanakkor felhívják a figyelmet a közel 6 százalékkal – a piac zsugorodásánál kétszerte nagyobb mértékben – csökkenő németországi eladásokra és a süllyedő profitszintre.
Az exportban elért eredmények szerencsésen ellensúlyozták a gyenge belföldi keresletet. A külpiaci sikerek várhatóan a második félévben is folytatódnak, további eladási csúcsokhoz segítve a Volkswagen csoportot. A tervek 5 százalékos növekedést irányoznak elő.
Gondot jelenthet a viszonylag alacsony profitráta is, melyet már nem lehet figyelmen kívül hagyni a csoport tőzsdei szereplése miatt. A részvények ára 48 dollár körül lebeg, szemben az eddigi maximumot jelentő 87 dollárral, melyet 1998-ban adtak egy VW papírért. Az autós üzlet kissé cinikus mondása szerint a GM és a Ford azért gyárt autókat, hogy pénzt keressen, a Volkswagen pedig azért, hogy munkahelyeket teremtsen. Való igaz, a cég stratégiájának része az alsó-szászországi részvényesek megnyerése jól fizető állásokkal. Piech számára azonban nyilvánvalóvá vált, hogy a helyzet, miszerint a konszern részvényei sokkal kevésbé kívánatosak, mint autói, változást sürget.
A jövő jelszava tehát a nagyobb nyereség és a kisebb ráfordítás. A költséghatékony gyártás egyik kulcsa a platformstratégia, melyet talán senki sem követ látványosabb eredményekkel a Volkswagennél. A termelési költségek további racionalizálására a konszern az azonos alkatrészek számának növelését tervezi. E cél érdekében a jövőben 11 olyan modul – futómű, fék, motor, stb. – készül majd, melyek az egész modellpalettában használhatók lesznek a Lupótól a Passatig. A költségek hagyományos módon történő, a vállalatcsoport egészére kiterjedő csökkentését Bruno Adelt pénzügyi igazgató jelentette be júniusban.
Az elkövetkező évek stratégiájának másik pillére a VW csoport fellépése a luxuskategóriába. Az irányváltás legfőbb oka a konszern jövedelmezőségének javítása. A nagyobb autók nagyobb profitot hoznak, és ezért Piech szerint szükség lenne egy, a Ford Prémium Autócsoportjához (Premier Automotive Group) hasonló márkacsaládra.
A konszern már korábban megvásárolta a 2003-ban új, középméretű modellel jelentkező Bentley, a jövőre a Diablo utódját bemutató Lamborghini és a 2003-ban egy kupéval újra bevezetésre kerülő Bugatti márkákat az Audi mellé, a közelmúltban pedig bemutatta a felső kategóriás Passat W8-at és dolgozik a jövő márciusban Genfben debütáló, és Drezdában gyártandó csúcs-Volkswagen, a D1 kifejlesztésén. A Volkswagen választékának nyújtásával a német elit márkákkal, a BMW-vel és a Mercedesszel kíván versenyezni. Az új modellek kapcsán vannak, akik kannibalizálásról beszélnek, mondván, ahogy a Skoda rivalizál a VW modellekkel, úgy hódít majd el vevőket a Volkswagen az Auditól. Mások sokallják a tervezett új típusok számát, ide értve az új Audi A8-at, a Porschéval közös fejlesztés alatt álló Colorado terepjárót és a luxus sportkocsit. A kritikus pénzügyi elemzők szerint a Volkswagennek a tömegautók piacán kellene maradnia, hiszen a nagykategória ugyan jövedelmezőbb, de költségesebb is.
A kritikák ellenére úgy tűnik, Piech mindenképpen szeretné elindítani a Volkswagent a luxuskategória felé.
A cégvezetés a jövedelmezőség javítására és a befektetői bizalom visszaállítására a hét tagú menedzsment átszervezését is elhatározta. Eszerint a jövőben a döntéshozatal egyszerűsítése érdekében három divízióra, a prémium márkák, a tömegmárkák és a haszonjárművek részlegére oszlana a cég. Az új felállás részletei még nem ismertek, ezeket az igazgatótanács novemberi ülése után hozzák nyilvánosságra.
A konszern vezetősége ekkor határoz Piech utódjáról is. A lehetséges jelöltek között egyre gyakrabban szerepel a Seatot irányító Bernd Pischetsrieder neve, aki néhány éve a BMW igazgatótanácsának éléről kényszerült távozni.
Piech legkorábban ez év végén adja át feladatait, de nem kizárt, hogy kitölti a jövő év végi nyugdíjazásáig hátralévő időt. A Volkswagen-vezér egyik esetben sem szeretné végleg elhagyni a céget. Hogy hatással lehessen tervei kivitelezésére, megpályázta a Volkswagen felügyelő bizottságának elnöki posztját.