Gázautózás: kinek éri meg?
Nagyon sokakat foglalkoztat a kérdés, hogy átálljanak-e gázautózásra, de nem tudják eldönteni, nem túl veszélyes és drága-e ez az alacsonyabb üzemanyagköltség fejében.

A legolcsóbban a karburátoros, szocialista autókat lehet átalakítani gázos autóvá. Mi több műhelyben is érdeklődtünk az árak felől, az átépítés költsége 67 000 forinttól 110 000 forintig terjed porlasztós, keleti vagy nyugati típusokhoz. Magasabb az ár befecskendezős autók esetében. Ha nincs lambda szonda, durván 100 000 és 130 000 forint között szóródnak az árak. Drágítja az átalakítást a szabályozott katalizátor és a lambda szonda, a jellemző átlagos ár 160 000 forint körül van. Gázbefecskendezéses autóknál ez az összeg magasabb. A megkérdezett műhelyekben 250 000 forinttól indulnak az árak, egyedi esetekben a költségek akár a 600 000 forintot is elérhetik.

Az elterjedt porlasztós autók közül vegyünk példaként egy kocka Ladát, a városi és országúti vegyes fogyasztást határozzuk meg 9 liter/100 kilométerben. 220 forintos benzinnel évi 14 000 kilométeres futásteljesítménnyel kalkulálva a benzinköltség 277 000 forint. 10 százalékkal magasabb fogyasztással számolva gázzal 175 000 forintra jön ki az üzemanyagköltség 14 000 kilométerre.

Benzinbefecskendezéses autók közül egy Opel Astra Classicot választottunk példának, 1,6 literes motorral. Ha a fogyasztás 7,5 liter 100 km-en, 14 000 kilométeren 231 000 forintot költünk 95-ösre. 125 forinttal számolt autógázra ugyanekkora futásteljesítménnyel, 8,5 literes fogyasztás mellett 149 000 forintot ad ki a tulajdonos.

Látható, hogy egy olcsón átalakítható Ladánál 14 000 kilométer alatt megtérülhet a befektetés, egy Astra tulajdonosának pedig nem egészen 30 000 kilométer után válhat gazdaságossá a gázautózás. A táblázatban közölt irányárak alapján mindenki maga eldöntheti, hogy érdemes-e belevágnia az átalakításba.

A műhelyekben általában azt hallottuk, hogy Magyarországon a gázautózás még a perifériára szorul. A piac hazánkban stagnál, míg nyugaton virágkorát éli. A gázos autókkal szembeni bizalmatlanság abból a tévhitből ered, hogy a gázüzemű kocsi kevésbé biztonságos benzines társainál. Ezt maga az élet cáfolta meg, hiszen a gázos autók megjelenése (a kilencvenes évek első fele) óta jól karbantartott gázüzemű autóban nem származott baleset a gázrendszer hibájából. A tartálynál három, míg a motornál is legalább két biztonsági egységet helyeznek el, megakadályozva balesetnél a gáz robbanását. Emiatt a gázüzemű autók akár biztonságosabbnak is nevezhetők, mint benzines társaik.

Nálunk a gázos autók aránya körülbelül öt százalék. Német nyelvterületen már magasabb az elterjedtségük, de legkedveltebbek a Benelux államokban, Olaszországban, illetve Észak-Amerikában. Kisebb emissziós értékeik miatt egyes országokban a gázautók állami támogatást kapnak.

Súlyos ellenérv a csomagtérből elvett hely. Nagyméretű, hengeres tartály beszerelésekor ez mindenképpen igaz, a 45 és 100 liter közötti gáztankok rengeteg helyet elvesznek. Lehetőség van azonban a pótkerék helyére beépíteni a tartályt, 40-64 literes űrtartalommal. A pótkerék-tartályokra jellemzően 20-35 ezer forintos felárat számolnak fel. A pótkerék hiányára pedig defektjavító készlet, illetve defektmentes gumik megvásárlása a gyógyír. Biztonsági okokból a tartályokat csak 80 százalékosra lehet megtölteni, egy 60 literes tartályba tehát nem egészen 50 liter gáz fér.

Az autó fajlagos teljesítménye gázüzemmódban általában 10%-kal csökken, ez nagy teljesítményű autóknál több is lehet. A fogyasztás is növekszik 10-15 százalékkal, de ennek ellenére is jóval olcsóbb gázzal autózni az üzemanyag 120-127 forintos ára miatt. További hátránya gázüzemnek, hogy nem lehet behajtani mélygarázsba és negatívum a 10 000 kilométerenként kötelező karbantartás.

Nem kell a benzineseknél több hivatalos papírt magunkkal hordanunk, csupán be kell vezettetni a forgalmi engedélybe és a zöldkártyába, hogy kettősüzemű az autónk. Sűrűbb környezetvédelmi vizsgálatra nincs szükség. A műszaki vizsga előtt viszont kérhetik az átalakítási engedélyt és más tanúsítványokat, ami bizonyítja, hogy nyomáspróbán esett át, illetve szivárgásmentes az autónk.

Az átépítés költsége függ a beszerelt egységek árától, illetve minőségétől és attól is, hogy autónk sorozatengedélyes vagy egyedi engedélyeztetést igényel.

A táblázatunkban szereplő összegeket a megkérdezett műhelyekben adták meg, a 2002. április közepén érvényes árakat tükrözik.