



A sok negatív tapasztalat következményeként az MB-Auto elhatározta, hogy minden nagyobb flottát vásárló cég sofőrjeinek az Actros sajátosságait is bemutató vezetéstechnikai oktatást biztosít. Ma már minden Actros vásárló részesülhet ebben a felettébb hasznos okításban, amelynek „tananyagát” tesztautónk átvételekor mi is megismerhettük.
Az oktatás elméleti részét szinte bármelyik más márka teherautóinál is kamatoztathatnánk, azonban az Actrosra vonatkozó – sokszor még a legtapasztaltabb sofőrök által sem ismert érdekességekkel és hasznos tanácsokkal is megismerkedhettünk, amelyek közül most néhányat olvasóinkkal is megosztunk.
A teherautó motorjának élettartamát nagyban befolyásolja, hogy miként bánunk vele a bejáratás időszakában. A legfontosabb, – és ez a későbbi időszakokra is vonatkozik – hogy kerüljük a magas fordulatszámú üzemmódokat, hiszen az Actros erőforrása már alacsony, 1080-as percenkénti fordulaton leadja nyomatékának a maximumát. Ez azt is jelenti, hogy mindig időben váltsunk feljebb. A sok váltogatáshoz persze egy fáradt sofőrnek nincs sok kedve, ám az Actros Telligent váltójának „billentyűivel” és üzemmód-kapcsolóival ez már nem jelenthet gondot.
Az Actros motorját még a legnagyobb hidegben is gázadás nélkül indítsuk, hiszen a motorelektronika minden külső és belső paramétert megvizsgálva állítja be az indítási üzemanyagtöltetet. Ha mégsem sikerülne elsőre az indítás, akkor nem ismételgetve, hanem tartósan indítózva próbálkozzunk, ugyanis ilyenkor az elektronika folyamatosan korrigálja az indítótöltetet. Az indítózás közbeni gázadás súlyosan károsítja a turbótöltőt és a csapágyakat, ami korai meghibásodáshoz, és az ebből következő kellemetlenségekhez vezethet.
Hideg időben se álló helyzetben melegítsük be a motort! Az Actros erőforrásai igen nagy hatásfokkal dolgoznak, ami azt jelenti, hogy az üzemanyagból nyert energia csekély része alakul csak át hővé, ellenben 46(!) százalékát hasznosítja a járműszerelvény mozgatásához szükséges mozgási energiaként.
Ebből következik, hogy álló helyzetben (terhelés nélküli üzemmódban) igen lassan éri el a motor az üzemi hőfokot, viszont a hideg erőforrás igen sok üzemanyagot éget el a kedvezőtlen üzemi paraméterek miatt. Így jelentősen megnőhet a fogyasztás és csökken a motor élettartama.
Az erőforrás leállításra is fokozottan ügyeljünk! Bizonyára sokan láttak már felvételeket vörösen izzó turbótöltőről, amely a hatalmas terheléseknek köszönhetően került ilyen állapotba. Soha ne pörgessük tehát leállítás előtt a motort, hanem járassuk még legalább 30-60 másodpercig alapgázon, hiszen ellenkező esetben a turbótöltő percenként több százezret forgó alkatrészeit hamar tönkretehetjük!
Sokan idegenkednek az Actros Telligent sebességváltójától, mondván, hogy ha egyszer meghibásodik, akkor bizony csak a műszaki mentő segítségével válik újra mozgásképessé a szerelvény.
Noha a váltó meghibásodása még a legelső szériákra sem volt jellemző, főként „lélektani segédeszközként”, ám gyakorlatilag is használható megoldásokkal nyugtatja meg a gyártó a járművezetőket: ezek közül az első, hogy a „Telligent-vészbillentyű” mögötti kis fedél alatt található egy forgókapcsoló, amellyel a váltó néhány alap-üzemmódja érhető el manuálisan, ha az elektro-pneumatikus rendszer meghibásodik.
Ha ez sem segítene, akkor sincs még minden veszve: minden Actroshoz ad a gyártó egy kis zacskóba csomagolt csavar-készletet, amelyből az üzemmód kiválasztásához szükséges darabot a váltóház megfelelő helyére becsavarva ismét mozgásképesé tehető a jármű. Jellemző a Telligent sebességváltó megbízhatóságára, hogy a legtöbb, sok százezer kilométert futott Actrosban ez a csomag kibontatlanul hever a jármű valamelyik rekeszének legmélyén. Legtöbbször még a jármű vezetője sem tudja, hogy milyen célból kerültek ezek a csavarok a teherautóba, így aztán előbb-utóbb elkallódnak. A hazai Mercedes-Benz márkaszervizei mindenesetre még nem találkoztak olyan Actrossal, amelynek használták volna eme alkatrészeit.
Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi februári számában olvashatja.