Járművek vizsgáztatása
Régebben a Közlekedési Felügyeletek csak a saját vizsgabázisaikon helyezhettek forgalomba, illetve vizsgáztathattak autókat. Mára ez a helyzet megváltozott. A Közlekedési Felügyeletek alkalmazottainak jelenléte mellett a megfelelő felszereléssel és személyzettel rendelkező privát szakműhelyek, márkakereskedők illetve az autóklub műszaki állomásai is végezhetik ezeket a tevékenységeket. A követelmény mindenhol azonos, ami alapján eldöntik, hogy megbukott, illetőleg átment a vizsgán a jármű. A különbség a kifizetendő összegben és a szolgáltatások eltérésében mutatkozik meg.

Ha az autót megfelelően karban tartottuk az évek során, akkor a vizsgáztatásnál csak a vizsgadíjat (3,5 tonna alatt 5875 forint vizsgadíj + 375 forint érvényesítő matrica, 3,5 tonna felett: 6750 forint + 375 forint érvényesítő matrica) kell kifizetnünk. Ha azonban elhanyagoltuk autónkat, vagy például elfelejtettük kijavítani a kőfelverődést a szélvédőn, mely már hosszas repedéssé nagyobbodott, akkor ez az összeg könnyen megtízszereződhet.

A Közlekedési Felügyeleteknél nincs lehetőség a hibák kijavítására, itt csupán egy hibalistát kapunk, amelyen a kicserélendő alkatrészek, tartozékok, stb. listája látható. Ezért fölösleges sorban állást kerülhetünk el, és időt takaríthatunk meg, ha járművünket elvisszük egy előzetes átvizsgálásra (számos helyen ingyenes) valamelyik privát vizsgáztató szakműhelybe. Itt a problémás alkatrészek kicserélése után a járművet levizsgáztatják, de ha akarjuk, visszavihetjük valamelyik állami vizsgaállomásra.

A vizsgadíjon felüli összegek (a munkadíj, alkatrészek, különböző járulékos költségek) igen eltérő képet mutatnak. A legdrágábbak a márkakereskedések a magas óradíj és a gyári alkatrészek miatt. Olcsóbb megoldás, ha a javíttatásokat privát szakműhelyekben végeztetjük el, ahol az óradíj és az utángyártott alkatrészek költsége kisebb az előbb említettnél. A jól karban tartott járművek tulajdonosai pedig nyugodt szívvel mehetnek a felügyeletekhez is, ahol csak a vizsgadíj összegét kell állniuk.

De mi is az, amit átvizsgálnak az autókon, buszokon, illetve teherautókon ilyenkor. Egy-két eltéréstől eltekintve (buszoknál szigorúbbak a követelmények) mindegyik járműtípust ugyanaz a nagyjából száz pontból álló lista alapján nézik át. Ezek közül a legfontosabb a primer biztonsági berendezések (fék, futómű, világítás, stb.) átvizsgálása. Ezen felül, az autó károsanyag, (indokolt esetben) zaj kibocsátását is mérik. A vizuális vizsgálatkor a jármű karosszériáját és utasterét nézik át rozsdafoltok, illetve szakadt biztonsági övek és helytelen rögzítési pontok után kutatva.

Mindez azért szükséges, hogy az utakon közlekedő járművek biztonságtechnikai és környezetvédelmi szempontból megfelelő állapotban legyenek. Miután átvizsgáltattuk járművünket, és vizsgára alkalmasnak ítélték, még egy dolgot meg kell tennünk az időpontkérés előtt. A vizsgára bocsátás feltétele bizonyos papírok megléte, nevezetesen: érvényes környezetvédelmi igazolólap, illetve a kötelező felelősség biztosítás befizetését igazoló csekk. Ha mindez rendben van, biztosak lehetünk benne, hogy a vizsgán is minden rendben lesz. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a napjainkban olyan divatos kiegészítő, mint a sötétített fólia nagyban befolyásolhatja a vizsga sikeres kimenetelét. Megléte ugyanis csak a hátsó oldalsó ablakokon engedélyezett személyautókon. Az első oldalablakokon és a csomagtartó ablakán hetvenöt százalékos fényáteresztő képességű fólia még elfogadott, a szélvédőn viszont semmilyen fólia sem lehet. Ha a fólia fényáteresztő képessége nem megfelelő, vagy nincs megfelelő igazolás a fóliákról, akkor a vizsgabiztos akár le is szedetheti azt az ablakról.

Léteznek egyedi esetek, amikor csak az állami felügyeletekhez vihetjük vizsgáztatni járművünket. Ilyen lehet az egyedi forgalomba helyezés, a taxik, nemzetközi forgalomban résztvevő buszok, helyi buszjáratok vagy veszélyes anyagokat szállító járművek vizsgáztatása.

Az autó vizsgáztatása jó esetben három órát vesz igénybe, de jobb, ha mindennel együtt egy napot számolunk rá. Ez nem kevés idő, de ha újonnan veszünk egy autót, akkor leghamarabb négyéves korában kell vinnünk személyautónkat vizsgáztatásra, utána három év múlva, majd pedig kétévenként kell egy napot erre szánnunk. Olyan egyedi esetekben, ha az érvényesítő körcímkénk eltűnik rendszámunkról, nem kell újból levizsgáztatni autónkat, csak némi pénz fizetése ellenében kell a lakhely szerint illetékes okmányirodánál az új körcímkét kérvényeznünk. Abban az esetben, ha a környezetvédelmi igazolólap tűnt el, nem kérhető igazolás, ilyenkor újra kell csináltatnunk környezet védelmi igazoló lapunkat, mely időben és pénzben is több, mintha csak körcímkét igényelnék rendszámunkra.

Ha a környezetvédelmi felülvizsgálat érvényességét igazoló plakett tűnik el a rendszámtáblánkról, akkor annak pótlását az érvényes környezetvédelmi igazolólap bemutatása mellett a területileg illetékes Közlekedési Felügyelettől kell kérni.