Előéleti pontrendszer és KRESZ változás
Nyugati mintára két évvel ezelőtt hazánkban is bevezették az úgynevezett előéleti pontrendszert, amitől a közlekedési morál javulását, illetve a balesetek számának csökkenését várták. Az elmúlt időszak vizsgálatát követően azonban kiderült, hogy az előéleti pontrendszer jelenlegi formájában nem képes a hozzá fűzött reményeket beváltani, ezért szigorításra számíthatnak az autósok.

Az Országgyűlés Rendészeti Bizottságának ülésén egyelőre még csak javaslatok hangzottak el a pontrendszer változtatásáról. Ezek alapján a ponttal járó szabálysértések köre bővül, illetve a kiróható maximális 1 pont helyett az intézkedő rendőr már 3 pontot is adhat. A tervezet szerint a hibázó sofőr pontokat szerezhet többek között ezentúl a biztonsági öv, a biztonsági gyermekülés, illetve motorosok esetén a bukósisak használatának mellőzéséért, a piros lámpán való áthajtásért és a vezetés közbeni telefonálásért is. A jogosítványt a hatóság ezek után is 18 pont elérésekor vonja be, ezen nem változtattak. A renitens vezetők azonban így is sokkal hamarabb válhatnak saját maguk áldozatává, ezért jó lesz vigyázni!

Mind ez azonban még nem biztos, mert előtte a parlament elé kell beterjeszteni a javaslatot, ahol megvitatják, és ha akarnak változtathatnak rajta, illetve vissza is küldhetik a bizottsághoz újabb egyeztetésre. Ha minden simán megy, akkor is legkorábban július 1-jén lép az új szabályozás hatályba.

Egy másik lényeges szabályozás, mely mindennapi közlekedésünket érinti a KRESZ, melynek elavultságát és bonyolultságát senki sem tagadja. Épp ezért egy rendőrökből, ügyvédekből, közlekedési szakértőkből, illetve a közlekedési tárca képviselőiből álló csoport alakult, mely a jelenleg érvényben lévő KRESZ-t kívánja módosítani. Alapvető változásokra nem szabad számítani, tehát a stop táblánál ezután is kötelező lesz megállni, csupán a KRESZ idejétmúltságán kívánnak változtatni, egyszerűbbé, könnyebben kezelhetővé kívánják tenni. Ezalatt azt kell érteni, hogy mondjuk a kerékpáros közlekedésre vonatkozó részt egy helyen lehessen megtalálni, ne pedig szétszórva a vékonynak nem mondható könyvben. Az egyértelműen korszerűtlen, illetve nehézkesen értelmezhető és betartható részeket pedig átírnák, finomítanák, illetve kihagynák. Ennek felülvizsgálata, átszerkesztése és főleg az elfogadtatása azonban a hivatalos szervekkel évekbe telhet.

A KRESZ és az előéleti pontrendszer módosítási tervezete jól mutatja országunk fejlődését: az irány jó, csak az ügymenet lassú és átláthatatlan.