Mi lesz veletek papír Jaguarok?
Napjainkban Magyarországon még mindig több százezer kétütemű jármű közlekedik. 2005. január 1-től a környezet és az emberek fellélegezhetnek, ugyanis ezek a sokak szemében hasznos, strapabíró és olcsón fenntartható, de környezeti szempontból legalább ilyen kártékony négykerekűek eltűnhetnek az utakról. Pontosabban szólva az előírt „tisztító kúra” után újból részt vehetnek a közlekedésben, ám az átalakítás nem lesz olcsó és nem is örökéletű.

A döntést, miszerint 2005. január elsejétől minden járműnek teljesítenie kell a 2000 ppm-es szénhidrogén kibocsátási határértéket, parázs vita előzte meg. A kétütemű járművek ezt csak kétféleképpen képesek teljesíteni: vagy a kipufogó rendszerbe épített oxidációs katalizátorral, vagy úgy hogy be sem indítják őket. A katalizátor ára körülbelül 15-18 ezer forint, amihez hozzáadódik még a beszerelés költsége. A szigorú előírás ellenzői úgy vélték, hogy 2005-re már „csak” mintegy 250 ezer kétütemű jár majd az országban, ami nem olyan jelentős a teljes autóparkhoz viszonyítva. Szerintük hagyni kellene, hogy maguktól tűnjenek el ezek az autók, hiszen a legfiatalabb példány is legalább 16 éves. Fölösleges olyan összeggel terhelni a tulajdonosokat, amely sokszor az autó értékét is meghaladja. A Környezetvédelmi Minisztérium azonban erősebbnek bizonyult az ellenzőkkel szemben, így a rendelet betartása kötelező érvényű lesz minden kétütemű autó tulajdonosára

Évekkel ezelőtt sikerült elérni, hogy a kétütemű járművek tulajdonosai támogatást kaphattak az államtól a katalizátor beszerelésére. Ez a kedvezmény azonban ma már csak a mozgássérültekre érvényes. A vissza nem térítendő támogatás mértéke számukra körülbelül 20 ezer forint lesz, amely az illetékesek szerint nagyjából fedezné a katalizátor és a beszerelés költségeit. Katalizátort beszereltetni azonban nekik csak ott lehet, ahol arra a minisztérium engedélyt adott. A műhelyeket pályázat útján választják ki, melyek nevéről fél év múlva lehet tudni többet.

Felmerülhet a kérdés, hogy a kétüteműek szigorú rendszabályozása kijátszható-e. Az illetékesek szerint nem, mert a kötelező környezetvédelmi felülvizsgálaton, illetve mobil mérőautók segítségével a „kénköves bűzt” pöfögő Trabik, Wartburgok és Barkasok gyorsan lebuknak.

Egy azonban biztos, a katalizátoros kétüteműekre tulajdonosaiknak jobban oda kell majd figyelniük, ugyanis ez a szerkezet igen sérülékeny. Olyan mechanikai sérülés, ütődés érheti az autó alján lévő katalizátort járdázáskor, vagy egyszerűen rossz úton, ami a berendezés végét jelentheti. Ezenkívül, ha valaki kihúzva felejti a szivatót, akkor is biztos lehet benne, hogy a drágán beszerelt kipufogógáz átalakító tönkremegy. Mivel ha el nem égetett üzemanyag kerül a katalizátorba, az tönkreteheti ezt a kényes berendezést. Így pedig hiába fizettünk azért, hogy törvényesen is részt vehessünk a közlekedésben.