Nőtt az izgalom a Gyorsasági OB-n

Nőtt az izgalom a Gyorsasági OB-n 615

Megérkezett Zengő Zoltán új autója

Zengő Zoltán évekig Mercedes-szel versenyzett, neve szinte egybeforrott a német márkáéval. Sokan azonban nem is sejtették, hogy látványos autózás színfalai mögött mennyi keserűség és milyen kemény munka volt. Az autóval sok volt a probléma, a szervizelést pedig nehezen lehetett megoldani.

Idén gyengébb, de látványosabb autóra váltott Zengő. Spanyolországban külön kupasorozatot írtak ki azokra a Seat Leon Cupra R versenyautókra, melyek közül eggyel Zengő versenyez. Az autó elsőkerék-hajtású és 251 lóerős 1,8-as turbómotor hajtja. A látványos szárnyakat és spoilereket leszámítva az autó sokban hasonlít a széria Seat Leon-okra, ám a váltó áttételezése és a futómű csak a versenyautó sajátja.

A pécsi szezonnyitón Zengő még egy bérelt Seattal tudott csak elindulni, a mostani versenyre azonban már megérkezett az igazi autó. Mivel a Leon csak szerdán jött ki a vámból, szombat reggel még csak alig 20 kilométer volt az autóban. Zoli ennek ellenére komolyan készült a hétvégére:

„Saját Seat Leon Cupra R autómmal jártam be a parádsasvári pályát, már csütörtökön lejöttem. Bár jól ismerem a szakaszt, mégis keményen készültem. Próbáltam megtalálni a megfelelő féktávokat és váltási pontokat. A versenyautón azonban sokkal jobb a fék és más a váltó is, így az első napon még csak tanulgattam az autót. A kanyarokat sokkal lassabban veszem, mint amit a futómű bírna. Szoknom kell az elsőkerék-hajtást is.”

A gyengébb teljesítmény és a tanuló periódus ellenére nem szerepelt rosszul Zengő és a Seat. A 2:49 körüli idők 5.-6. helyezésre voltak elegendőek. A kétszer erősebb és összkerék-hajtású Lancer-ral Turán Frici legjobb ideje 2:34:83 volt.


A gyorsasági szakág életében a hegyi versenyek mindig sokkal népszerűbbek a szurkolók körében, mint a pályaversenyek. A benzinmámoros közönség épp oly izgatottan várja Turán Frigyes 550 lóerőnél is erősebb Mitsubishi Lancer versenyautóját, mint a 100 lóerőnél is gyengébb, de látványosan forduló 1200-es Ladákat.

A hegyi versenyeket a ralipilóták is szeretik, ha tehetik, szívesen tesznek kirándulást ebben a szakágban. Így ezen a hétvégén például rajthoz állt a Shell V-Power Racing Clio Kupában Szabó Gergő is, aki amúgy egy Skoda Octavia WRC-vel domborít a ralibajnokságban. Szabó mellett ismét elindult Kőváry Barna egy kölcsön Ford Puma Kit Carral, a ralit idén pihentető Borsi Gergő is versenyzett egyik Mitsubishijével, valamint ott volt Parádsasváron Szeleczky Tamás is Escortjával.

A Parádsasvári Kastélyszállótól induló, a galyatetői elágazásig futó, 5,41 kilométer hosszú pálya nagyon gyors, technikás. Az autók nem egyenesben, hanem hosszan elnyúló íven futják meg a legnagyobb sebességet, amit egy 180 fokos visszafordító zár. A legerősebb túraautók közel 200 km/órás sebességgel rohannak pár méterrel kanyar előtt, de a 200 lóerős Cliók is közel 160-nal érik el a fordulót. Természetesen a pálya többi részén is látványos a verseny, a megfelelő ív- és féktávválasztás csúcsfontosságú a jó eredmény elérésében.

A pálya nehézsége miatt különösen a Shell V-Power Racing Renault Clio Kupában nagy az izgalom, hiszen a 180 lóerős autók az utolsó csavarig egyformák, így teljes egészében a vezetőn múlik a helyezés. A nagy igyekezetben szinte mindenki közelebbi ismeretséget kötött valamelyik korlát-szakasszal, de volt, aki olyan szerencsétlenül érkezett az oszlopok közé, hogy nem is tudta folytatni a küzdelmet.

Így járt az [origo] színeiben versenyző Della Donna Mario is, aki a szombati nap első versenyén az egyik visszafordító előtt a korlátokat tartó oszlopot találta el. Autójának futóműve sajnos olyan súlyosan sérült, hogy nem is tudta folytatni a versenyt. Hasonlóan járt pórul Kozelka Zsolt (VIASAT3), aki vasárnap az első versenyen esett ki. A vasárnapi második Clio-versenyen is történt sajnos baleset. Réz Gábor (Duna TV) kisodródó autóját a korlát megdobta és a fák közé taszította. Pont az orr-rész közepével ért el a pilóta egy fát, akinek egyik bordája és a szegycsontja tört el. Sérülése ellenére Gábor jól van, és alig várja már, hogy újra autóba ülhessen.

Nagy volt a küzdelem az élbolyban is, mivel a Pécsi forduló két versenyén Wéber Gábor diadalmaskodott, aki médiásként vághatott neki a Clio-kupának. Pécsett az Autó-Motor újságírója alaposan feladta a leckét a profi versenyzőknek, akik a parádsasvári pályán bármi áron bizonyítani akartak. Az első nap Gál Szabolcs hozta is az első helyet, második lett Wéber, harmadik pedig Porth Gábor.

Vasárnap a Shell V-Power Racing Renault Clio Kupa dobogójára több újságíró állhatott fel, mint hivatásos versenyző. Wéber ugyanis hozta az első helyet, második lett Gál Szabolcs, harmadikként pedig Czollner Gyula ért be, aki már az időmérőkön is többször bebizonyította, hogy lábában van a jó eredmény.

Külön értékelték a médiások eredményét is, szombaton Wéber Gábor, Bessenyey Zoltán (Autó Modell Sport), Czollner Gyula (RTL) sorrend alakult ki. Vasárnap is Wéber volt a leggyorsabb cliós újságíró, ám Bessenyey és Czollner helyet cserélt.

Bár a Clio-kupa megjelenésével kissé alábbhagyott az izgalom az Astrás verseny körül, még mindig nagy a csata a Mobil1 Opel Astra kupa versenyzői között. Idén kettőre bővült az Astra-mezőnyben a hölgyek száma, mivel Soós Szilva mellett Demcsák Zsuzsa (Színes Mai Lap) is volán mögé pattant. A hölgyek derekasan állták a sarat, és jó néhány férfi versenyzőt utasítottak maguk mögé. Demcsák Zsuzsát az sem tántorította el, hogy szombaton az első időmérőn a még nedves pályán árkot fogott, és autójának futóművét kissé átalakította.

Szombaton még ritkábban, vasárnap gyakrabban születtek 3:20 alatti idők, melyeket a Szélesi és a JB Motorsport pilótái futottak. A legjobb zengős Kempf Tamás felülről közelítette a 3:20-at, ám a nagy sietségnek vasárnapra rossz vége lett. Kempf a szimpla lassító előtt nekifutott a korlátnak és péppé törte autóját. Két nézőt kicsit arrébb lökött a korlát, ám a szurkolók alig szenvedtek sérülést és a pilóta is megúszta az esetet.

Szombaton Bárkovics Zoltán, Szélesi Mihály és Dr. Grigalek Gábor állhatott fel a dobogóra, vasárnap pedig Bárkovics Zoltán, Szélesi Mihály és Brachna László volt az első három sorrendje. A médiában Pantl Péter (CKM), Lamara Roland (Autó-Piac), Bertalan Miklós (Autó Modell Sport) rangsor alakult ki szombaton. Vasárnap Pantl ismét hozta az első helyet, Szabó Gábor jött föl másodiknak, Vida János (a5.hu) futott be harmadikként. Vida János eredményét az teszi különösen széppé, hogy az a5.hu újságírója szombaton ült először az autóban, a pályát korábban pedig csak térképről ismerte.

A kis és nagy túrautók mezőnye látványos autózásnak adott otthont. Kőváry Barna a raliban Trabanttal már bebizonyította, hogy remekül tudja szórakoztatni a közönséget, ám a lóerőkülönbséggel nem tudott mit kezdeni. Pécs után most Parádon is egy kölcsön Ford Puma Kit Carral autózott és hozta géposztályának első helyét. Barna abszolútban is végig versenyben volt az erősebb autókkal, így tudását nehezen lehet megkérdőjelezni. Eredményességben nehezen mérhető a hátsókerék-hajtású Ladák sikere, viszont a tapsokból és füttyökből megállapítható, hogy a kilinccsel előre haladó Ladák akár még a kereklámpás korból is helyénvalók a mai mezőnyben.

A nagy túraautók között komoly csata volt várható Turán Frigyes és Rácz István között. Az 550 lóerős Lancer-ral versenyző Turánnak egyszerű dolga volt szombaton, miután Rácz lenullázta Porschéját. Brachna László is fának küldte a Porschét, amely a nagy sebességtől szinte kifliben ráhajlott egy fára. Brachna azonban nem sérült meg, így Astrában és Clióban folytatta a hétvégét.

Vasárnap Rácz István végig versenyben volt, így az előre kikiáltott küzdelem sem maradt el. Alig egy másodperces különbséggel ugyan, de Turán tartani tudta vezető pozícióját, így vasárnap is neki jutott az aranyserleg.

Részletes eredmények a www.mhv.hu weboldalon találhatók

Nem kell sokáig várni a Gyorsasági OB következő futamára, már ezen a hétvégén rajthoz áll a Formula autókkal kiegészülő mezőny. A Zengő Motorsport megrendezésében sorra kerülő viadalt az átépített Hungaroringen tartják. A verseny mellett sok színes program várja még a közönséget. A belépés díjtalan.

(A képgalériában 310 kép található!)