A hazai újautó-piacra rányomta bélyegét az év eleji regisztrációs díj körüli mizéria. Az első félév adatai alapján 104 432 személyautó találta gazdára hazánkban, ami mindösszesen 3 százalékos növekedést jelent az előző év féléves adataihoz viszonyítva.
Ez inkább stagnálásnak, semmint növekedésnek mondható. A Nyugat-Európában tapasztalható recesszióval szemben akár ki is húzhatjuk magunkat, mivel tőlünk balra szinten minden országban komoly visszaesésről adnak számot.
Nincs változás az első négy helyezett között, de a számok azért változtak. Egymás után a márkák sorrendje: Suzuki-Opel-Renault-Skoda. Negatív mérleggel zárt a Suzuki és az Opel is, előbbi 3800 utóbbi 2300 autóval kevesebbet értékesített, mint 2003 első felében.
1000-nél valamivel több autóval növelte számait a Renault, így 100 autóra megközelítette az Opelt. Mivel a francia gyártónál év végéig befut a a Clio-egyterű Renault Modus, könnyen elképzelhető a Renault-Opel helycsere.
Az utóbbi években tapasztalt gyengélkedést követően a Volkswagen feltámadásának lehetünk szemtanúi. Az egy évvel korábbihoz képest 1147 VW személyautóval több fogyott, így a márka szépen araszol fölfelé. Most éppen az 5., a Skodától alig lemaradva.
Nemzetközi szinten is szépen szerepelnek a Daewoo személyautók, idehaza azonban még kecsegtetőbb a bővülés. A növekedés 53 százalékos, ami a 7. helyezést jelenti a márkának – a 2003-as 9. helyezés után. Jól megy a Fordnak is, bár 42 százalékos növekedésük ellenére 8. helyezésük stabil. A Toyota előrelépése is jelentős, 32 százalékos, ami elsősorban az Avensis szép teljesítményének tudható be.
Számszakilag nagyot nőtt a Lancia, mivel a tavalyi első féléves 29 eladott autót 94-re növelték. Ez 224 százalékos gyarapodás, mégsem akkora az öröm a háznál. Egyedül az Ypsilon szalad jól, a Lybra már öregecske, a Thesis és a Phedra pedig nem kell a magyaroknak.
Viszonylag jó félévet tudhat maga mögött Honda, a Fiat, a Mazda és a Hyundai is. A Mazdát nem számítva, igazából nem új modelljeiknek tudhatják be a sikert, hanem inkább a tavalyi gyengélkedést feküdték ki.
Kisebb gyengélkedés jelét mutatja a Citroën, a Seat, és a Kia, nagyobb a baj a Mitsubishinél, a Rovernél és a Chryslernél. Igaz, ezek a márkák kisebb darabszámokkal számolnak, így egy-egy új modell jelentősebb ugrást mutathat. A Mitsubishinél például a Colton nagyon sok múlhat az év végéig.
Az első féléves stagnálás ellenére még nem kell a hazai újautó-piacot siratni. Idén a nyár téliesedése miatt a légkondi akciók sem futottak olyan szépen, az év eleji pánik is lassította az eladásokat, ezért év végére még sokban változhat a helyzet. Az első félévesnél nagyobb emelkedés várható.
Márka |
2004
|
2003
|
SUZUKI |
18 280
|
22 068
|
OPEL |
10 440
|
12 734
|
RENAULT |
10 311
|
9 281
|
SKODA |
8 281
|
7 733
|
VW |
8 005
|
6 858
|
PEUGEOT |
7 507
|
6 901
|
DAEWOO |
7 339
|
4 795
|
FORD |
6 912
|
4 862
|
TOYOTA |
6 166
|
4 667
|
CITROËN |
4 543
|
5 112
|
FIAT |
4 543
|
4 119
|
SEAT |
2 559
|
3 165
|
NISSAN |
2 015
|
2 211
|
HONDA |
1 351
|
1 147
|
MAZDA |
1 157
|
1 001
|
HYUNDAI |
1 109
|
805
|
AUDI |
617
|
571
|
VOLVO |
554
|
543
|
MERCEDES |
462
|
584
|
KIA |
422
|
469
|
MITSUBISHI |
405
|
742
|
BMW |
392
|
285
|
LADA |
212
|
180
|
ALFA ROMEO |
202
|
229
|
SAAB |
141
|
168
|
LANCIA |
94
|
29
|
LAND ROVER |
89
|
81
|
SMART |
63
|
61
|
LEXUS |
56
|
27
|
ROVER |
55
|
131
|
MINI |
48
|
0
|
JAGUAR |
39
|
32
|
PORSCHE |
33
|
31
|
CHRYSLER |
13
|
43
|
SUBARU |
13
|
19
|
TATA |
4
|
8
|
GAZ |
0
|
0
|