Autóeladások: letaszíthatatlan a Suzuki

A hazai újautó-piacra rányomta bélyegét az év eleji regisztrációs díj körüli mizéria. Az első félév adatai alapján 104 432 személyautó találta gazdára hazánkban, ami mindösszesen 3 százalékos növekedést jelent az előző év féléves adataihoz viszonyítva.

Ez inkább stagnálásnak, semmint növekedésnek mondható. A Nyugat-Európában tapasztalható recesszióval szemben akár ki is húzhatjuk magunkat, mivel tőlünk balra szinten minden országban komoly visszaesésről adnak számot.

Nincs változás az első négy helyezett között, de a számok azért változtak. Egymás után a márkák sorrendje: Suzuki-Opel-Renault-Skoda. Negatív mérleggel zárt a Suzuki és az Opel is, előbbi 3800 utóbbi 2300 autóval kevesebbet értékesített, mint 2003 első felében.

1000-nél valamivel több autóval növelte számait a Renault, így 100 autóra megközelítette az Opelt. Mivel a francia gyártónál év végéig befut a a Clio-egyterű Renault Modus, könnyen elképzelhető a Renault-Opel helycsere.

Az utóbbi években tapasztalt gyengélkedést követően a Volkswagen feltámadásának lehetünk szemtanúi. Az egy évvel korábbihoz képest 1147 VW személyautóval több fogyott, így a márka szépen araszol fölfelé. Most éppen az 5., a Skodától alig lemaradva.

Nemzetközi szinten is szépen szerepelnek a Daewoo személyautók, idehaza azonban még kecsegtetőbb a bővülés. A növekedés 53 százalékos, ami a 7. helyezést jelenti a márkának – a 2003-as 9. helyezés után. Jól megy a Fordnak is, bár 42 százalékos növekedésük ellenére 8. helyezésük stabil. A Toyota előrelépése is jelentős, 32 százalékos, ami elsősorban az Avensis szép teljesítményének tudható be.

Számszakilag nagyot nőtt a Lancia, mivel a tavalyi első féléves 29 eladott autót 94-re növelték. Ez 224 százalékos gyarapodás, mégsem akkora az öröm a háznál. Egyedül az Ypsilon szalad jól, a Lybra már öregecske, a Thesis és a Phedra pedig nem kell a magyaroknak.

Viszonylag jó félévet tudhat maga mögött Honda, a Fiat, a Mazda és a Hyundai is. A Mazdát nem számítva, igazából nem új modelljeiknek tudhatják be a sikert, hanem inkább a tavalyi gyengélkedést feküdték ki.

Kisebb gyengélkedés jelét mutatja a Citroën, a Seat, és a Kia, nagyobb a baj a Mitsubishinél, a Rovernél és a Chryslernél. Igaz, ezek a márkák kisebb darabszámokkal számolnak, így egy-egy új modell jelentősebb ugrást mutathat. A Mitsubishinél például a Colton nagyon sok múlhat az év végéig.

Az első féléves stagnálás ellenére még nem kell a hazai újautó-piacot siratni. Idén a nyár téliesedése miatt a légkondi akciók sem futottak olyan szépen, az év eleji pánik is lassította az eladásokat, ezért év végére még sokban változhat a helyzet. Az első félévesnél nagyobb emelkedés várható.


Márka
2004
2003
 SUZUKI
18 280
22 068
 OPEL
10 440
12 734
 RENAULT
10 311
9 281
 SKODA
8 281
7 733
 VW
8 005
6 858
 PEUGEOT
7 507
6 901
 DAEWOO
7 339
4 795
 FORD
6 912
4 862
 TOYOTA
6 166
4 667
 CITROËN
4 543
5 112
 FIAT
4 543
4 119
 SEAT
2 559
3 165
 NISSAN
2 015
2 211
 HONDA
1 351
1 147
 MAZDA
1 157
1 001
 HYUNDAI
1 109
805
 AUDI
617
571
 VOLVO
554
543
 MERCEDES
462
584
 KIA
422
469
 MITSUBISHI
405
742
 BMW
392
285
 LADA
212
180
 ALFA ROMEO
202
229
 SAAB
141
168
 LANCIA
94
29
 LAND ROVER
89
81
 SMART
63
61
 LEXUS
56
27
 ROVER
55
131
 MINI
48
0
 JAGUAR
39
32
 PORSCHE
33
31
 CHRYSLER
13
43
 SUBARU
13
19
 TATA
4
8
 GAZ
0
0