2005. január 1-től magasabb regisztrációs adó lépett érvénybe. A helyzet bonyolódik, mivel a regisztrációs adót 25 százalékos áfa is terheli, ezért az 5 százalékos növekedés ennél is magasabb.
Átlagosan alig néhány ezer forinttal drágul csak a regisztrációs adó a kisautóknál és az alsó középkategóriában, de ez valójában több százezer forintos áremelkedést is jelenthet a vételárakban.
Példánkban a háromajtós Peugeot 206 1.1 Open alapmodell szerepel, bruttó alapára 1 960 000 forint regisztrációs adó nélkül. Az átlagosnak mondható kisautó regisztrációs adója 180 ezerről 189 ezer forintra nő. Az áfával növelt különbség azonban ennél jóval nagyobb: 56 250 forint, tehát ennyivel drágul az autó a számítás alapján.
Az importőrök a napokban hozzák nyilvánosságra 2005-ös áraikat, de a legtöbb helyen még bőszen zajlanak a számítások, illetve várnak egymásra a nagyobb cégek. Vélhetően a drágítást a legtöbben áthárítják a vevőkre, ám van, ahol még ennél is bonyolultabb a helyzet.
Január 3-án a Renault és Dacia személyautók hazai forgalmazója, a Renault Hungária Kft. közleményben tudatta, hogy árlistáiban regisztrációs adó nélkül tünteti fel az új autók bruttó vételárát. Az importőr arra hivatkozva döntött így, hogy a regisztrációs adó nem képezi az autó vételárát, csak akkor kell megfizetni, ha a Magyar Köztársaság területén helyezik üzembe az új járművet.
A regisztrációs adó körüli zűrzavar valószínűleg nem hat serkentően az újautó-eladásokra, ahogy az elmúlt évben sem. 2004-ben ugyanis a korábban lendületesen felfelé ívelő eladások lendülete megtört, 204 ezres darabszámmal 2 százalékot esett az újonnan forgalomba helyezett autók száma a 2003-as adatokhoz képest. Az importőrök és márkakereskedők idén sem terveznek bizakodva: 2005-ben sem számítanak jobb évre.
Részlet a regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX törvényből:
E törvény rendelkezései alapján regisztrációs adót kell fizetni a Magyar Köztársaság területén forgalomba helyezendő személygépkocsi és lakóautó, valamint motorkerékpár után.
A 2005. január 1-től új személyautókra érvényes regisztrációs adótáblázat *
1300-ig |
dízel |
||
1301-1500 |
dízel |
||
1501-1700 |
dízel |
||
1701-2000 |
dízel |
||
2001-2500 |
dízel |
||
2501-3000 |
dízel |
||
3001-3500 |
dízel |
||
3501-től |
dízel |
||
* Használt gépjárművek esetén a táblázatban szereplő összegek 1,25-szöröse terheli az első belföldi tulajdonost
A környezetvédelmi osztályba sorolás a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV.12) KÖHÉM-rendelet 5.számú melléklete II. pontjának 2003. augusztus 30-i állapota szerint történik. Az 5 vagy annál jobb besorolású kategóriába a legalább Euro 3-as motorral rendelkező autók tartoznak. Az ötösnél rosszabba, az Euro 2-es és annál rosszabb kibocsátású járművek tartoznak, azonban itthon csak az Euro 2-es járművek helyezhetők ebből a kategóriából forgalomba.
A 2005. január 1-től motorkerékpárokra érvényes regisztrációs adótáblázat