Ígéretes lehet a 2005-ös a magyar ralibajnokság, már csak azért is, mert a WRC pilóták között jelentős autócserék történtek, többen indulnak WRC-vel, egyesek új navigátorral, mások új kategóriában, visszatér Janika és Kiss Feri, Bútorék WRC-vel mennek és még sorolhatnánk.
Nyolc futamon rendeznek az idei bajnokságban, ebből hat aszfaltos és két murvás verseny lesz. A tavalyi rossz szervezés miatt idén az MNASZ nem adott engedélyt a Fehérvár Rali szervezőinek, így az elmarad, helyette viszont Kassára látogatnak hazánk versenyzői.
Az idei évben aki nyer, az valóban bajnoknak érezheti magát, hiszen az utóbbi 10 év abszolút bajnokai mind ott lesznek. Ezalatt az idő alatt Ifj. Tóth János hatszor, Kiss Ferenc kétszer, Benik Balázs és Turi Tamás egyszer-egyszer bizonyult a legjobbnak.
Idén is a Skoda Octaviák teszik ki a WRC-mezőny legnagyobb részét, négy ilyen típus lesz a magyar bajnokságban. Ford Focusból hármat is láthatunk, Toyota Corollából lesz kettő, mellettük Peugeot 206, és Hyundai Accent is indul.
Turi Tamás, a tavalyi bajnok nemrég Csehországban járt tesztelni. Elégedett volt az autóval, úgy tűnik ebben az évben egy igazán rendes EVO 3-as Octaviát hoznak neki, amit kifejezett az ő igényeinek megfelelően állítottak össze.
Ifj. Tóth János kényszerűen kihagyta a tavalyi évet, idén viszont egy igen komoly 206 WRC-t bérelt a visszatéréshez. Autója a francia BSA csapattól érkezik, róluk azt érdemes tudni, hogy nagyon közel állnak a Peugeot-hoz. Az autó minden fejlesztést megkapott, ami csak a 206-ba még belekerült a 307 WRC-re való átállás előtt.
Janikának a tesztelés során újdonság volt a három aktív differenciálmű és kiemelte, hogy a gép jobban húz alulról, mint a korábbi 206-os. Janika új navigátora az a Bahor Bea, aki eddig Spitzmüllernek diktált N-es Mitsubishi Lancerben.
Herczig Norbert és Tóth Imre megvált a tavaly hajtott Skodától, ők a Szabó Gergőtől bérelt 2002-es Ford Focus WRC-vel csapatják majd egész évben. Bútor Róbert és Tóth Vilmos a Citroën kiszállása miatt nem a korábban emlegetett C2-vel, hanem egy Skoda WRC-vel áll rajthoz. Ők is EVO 3-as Octaviával mutathatják meg, mit tudnak.
Bútorék autója ugyanabba a szériába tartozik, mint Tagaiék és Herczigék tavalyi Skodája, korábban a román bajnokságban ment. A páros a teljes felújítás után nagyjából 200 kilométert tesztelt az Octaviával, elégedetten nyilatkoztak róla.
A negyedik Skodával Tagai Tamásék indunak. A pilóta gerincműtéten esett át, emiatt ők csak Miskolcon kezdik a szezont. Tagairól tudjuk, hogy gyors, ahol tavaly elindult, ott jó időket ment, csak sajnos az Octavia EVO 3 többször megállt alattuk.
Benik Balázsnak marad a tavalyi autó, viszont a 2002-es Focus WRC-ben új navigátor mondja az itinert: Vinoczai Attila, aki tavaly Elek Istvánnal versenyzett. Janikán kívül az év másik nagy visszatérője Kiss Ferenc. Kiss azzal a Hyundai Accent WRC-vel megy teljes szezont, amivel az elmúlt évben Michna Ottó állt rajthoz.
Az Accent WRC elvileg az utolsó gyári fejlesztéseket hordozza. Kissék már két versenyen mentek vele, idén a Jänner Ralin Ausztriában és a Sumava Ralin a cseheknél. Előbbin célba értek, sok értékes kilométert gyűjtve, a csehországi versenyen Kiss Feri a második gyorson kiesett.
Feljebb lép a WRC-k közé Spitzmüller Csaba. Tőle a Grifone-féle Corollával biztosan látványos autózást látunk majd. Spitzmüller új navigátora Kazár Miklós, aki Angyalfi Károly mellett ült az elmúlt években.
Angyalfi idén itthon nem megy, csak a horvát bajnokságban. Ha Spitzmüllernek nem jönne be a Corolla, opciója van rá, hogy év közben a csapat egy 206 WRC-re cserélje az autót.
Vizin Laci bácsi 2004-ben a bajnokság valódi színfoltja volt, annyira lelkesen és jól vezette a WRC Corollát. Vizinék egy Ford Focus WRC-vel vágnak neki az idénynek, ami mindenképpen előrelépés a tavalyi Corollához képest. Az autó a JM Engineering-től érekzik, ahogy Benikék Focusa is.
A Budai Béla-féle Toyota Corollát Holczer Dániel terelgeti idén, aki korábban N3-as Peugeot 306-ossal, illetve tavaly pár futamon Fiat Punto Super 1600-zal indult. Ők is egész szezont terveznek, de nem biztos, hogy ott lesznek az első futamon. Michna Ottó is rajthoz áll az összes magyar bajnoki futamon a Herczig-féle Octavia WRC-vel.
Kicsit kisebb a tülekedés az A8-as kategóriában. Itt idén is Aschenbrenner György a legnagyobb esélyes. Asi maradt az EVO VI-os Mitsubishi Lancernél, amin apróbb fejlesztéseket végeztek. Vele a WRC-s pilótáknak is mindenképp számolnia kell, mert nagyon ismeri az autót, a gumit és nagyon precíz a beállításoknál.
Megszorongathatja a WRC-ket Turán Frici és Csökő Zoltán is. A8-as Lancerük ugyancsak EVO VI-os. Turánék tavaly néhol csipkedték Asit, idén még szorosabb csatákra számítunk. Hideg Krisztiánt az osztrák Dark Dog csapat szerződtette, ő komplett osztrák szezont megy A8-as Lancerével. Itthon csak akkor áll rajthoz, ha nem üti egymást a magyar és az osztrák bajnoki futam.
Idén is A8-ban indulnak Botka Dávidék, akik a kategóriában odaérhetnek a dobogóra. Autójukat teljesen átépítették, mintegy 100 kilogrammal csökkentették a súlyát. Hankó László és navigátora EVO7-es Lancerrel versenyez, Trencsényiék eggyel korábbi evolúciós fokozatú Mitsubishivel. Az A8-as kategóriát választotta Pintér László is, aki a rali túrában bajnok volt tavalyelőtt és most megy először első osztályban, egy Lancer EVO6-tal.
Régi ismerős A7-ben Tárnok Tamás a Renault Mégane-nal, aki természetesen újra bajnok szeretne lenni. Pálinkásék a Szabó Gergő által ismertté tett VW Golf III kit-carral jó eredményt érhetnek el a kategóriában.
Takácsy Pál időnként csodákra képes az Astrával (lásd a 2003 „Salgót”), hátha idén is sikerül neki valami hasonló! Kern Nándornak és navigátorának a tavalyinál jóval szerencsésebb szezont kívánunk az 1,8 literes Fiat Stilóval.
Palasicsék Bútor régi Ford Escortjával neveztek a bajnokságba, esélyeiket jónak tartjuk a kategórián belül. Remélhetőleg idén az autók nem az A7-re jellemző ritkasággal érnek célba és a csapatokat elkerüli a sok műszaki hiba.
Bútor Róbert kiválásával izgalmasabb lesz a Super 1600-asok mezőnye is. Herczigék Saxójával idén Borsi Gergő küzd a bajnoki pontokért. Kakusziék maradtak a Volkswagen Polo kit-carnál. Tavaly a Bútor-Tóth páros mögött másodikak lettek, idén talán előrébb is végezhetnek.
Ollé Sándor azt nyilatkozta, hogy a Super egy-hatos Ignis-ben idén vébés szintű motor és váltó lesz. Amihez a csapat gyári mérnököt is kap. Ha sikerül kiaknázni a fejlettebb technika adta plusz lóerőket, ő is esélyes a bajnoki címre. Keller Péter autója maradt a tavalyi.
Idén Ábrahám Imre megy azzal a Ford Pumával, amelyet még Kőváry Barnával ismert meg a közönség hegyi versenyeken. Ábrahám 2004-ben a Zemplén Ralin már ment a Pumával, amely nem a legfrissebb autó, de ki tudja, mire lehet még jó.
Idénre kettéválasztották a Super 1600-as és A6-os mezőnyt, így utóbbiban is motiváltabbak a résztvevők. Balázs Öcsi az egyik esélyes a régi-új A6-nak,de Janzer György és új navigátora Nyírfás Julianna is a győzelemre tő, a Skoda Felicia kit-carral.
A5-ben is nehéz megmondani, ki érhet oda a végén. A Suba testvérek, ha tavaly célba értek valahol, ott nyertek is a megbízhatatlan Feliciával. A tavalyi bajnok Gonda Zsolt szeretne ismételni, Fehér István bácsi a Ladával még mindig sok borsot törhet mások orra alá. Érdekes lehet még Dér Péter szereplése is, aki a másodosztályból érkezik Suzukival.
Nagy csata várható N4-ben, ahol a Mitsubishi Lancer különböző evolúciós fokozataira esküsznek a pilóták. Elek István volt már bajnok régebben, Szabó Gergő kiadta a Focus WRC-t, így őt is N4-ben láthatjuk majd.
A pályaversenyzésből érkezik Él István az N4-be. Itt indul Botka Krisztián, Magyar Miklós és a tavalyi második, Balázs Vilmos is. Zsolt Dániel tavaly N2-es bajnok volt, majd Pécsett harmadik lett. Az N4-ben egy Lancer EVO7-tel gyűri magát.
Markovics György nagyon gyors tud lenni, a kategória élmezőnyében ifj. Rabócsiék is felbukkanhatnak, de sok páros lehet még dobogóközelben. Több egykori ladás pilóta is
összkerekes Lancerre váltott időközben, például Maticsék. Hoduláék már tavaly is belekóstoltak a négy féltengelyes autók világába.
Hadikék idén is esélyesek az N3-as bajnoki címre az Opel Astra OPC-vel. Az egész mezőny egyik színfoltja Szíjj Csaba az MG ZR-rel, amelynek megbízhatósága idén is sok pontot hozhat a konyhára.
N3-as résztvevő még Ábrahám Zoltán a Civic Type-R-rel és Veszprémi Roland a Peugeot 306 S16-tal. A kategóriában ők azok a csapatok, akikkel jelen állás szerint az év végi pontösszesítésben komolyan számolni kell.
Még nem értünk a végére, az N2-es pilóták között érdemes megemlíteni Ifj. Ranga Lászlót az Ignis-szel, Zelenka Zsoltot Civic VTi-vel, Nagyváradi Zsoltot, Papp Leventét a Peugeot 106-ossal és Dékány Sándort is. Ranga Ollé Sas csapatában versenyez, idéntől. Ollé-ék autója idén új karosszériát kapott, a tavalyiból pedig év közben még egy S1600-as Ignist építenek, amit év végén talán a Ifj. Ranga is kipróbálhat.
Egyik kedvencünk a H-csoport, a Lada VFTS-ek és más lejárt homologizációjú, de szívünknek annyira kedves autók lelőhelye. Osváth Péter, Fenyvesi Gábor és Nemes Csaba VFTS-sel autózik majd keresztben a nézők legnagyobb örömére. Néhány verseny erejéig Pethő István is beszáll közéjük, aki utána A8-as Mitsubishivel tervezi az évet.
Továbbra is közönségkedvenc Varga „Cigány” Zoltán az M3-as BMW-vel és bűn volna nem megemlíteni a „nagy öregeket”: Ördög Mixiéket a Lancia Deltával és Keszler Mátyást S2-es Audival. Reméljük, számos fiatal tehetséget látunk felbukkanni a pályák mellett állva!
Start Autó Rally – Eger
A verseny távja: 448 km
Gyorsasági szakaszok száma: 14 +1 szuperspeciál
Gyorsasági szakaszok hossza: 155,6 km
Útfelület: 100 % aszfalt
Program:
Kötelező teszt:
2005. március 31. 12:00-17:00
2005. április1. 7:00-12:00
2005. április 2. szombat:
1. gyors: Szarvaskő – Bocs: 9:58
2. gyors: Bükkszéktető – Terpes: 10:26
3. gyors: Tarnaszentmária – Egerszalók: 11:07
Szervizpark: 11:42 -12:02 (Első autó)
4. gyors: Szarvaskő – Bocs: 12:45
5. gyors: Bükkszéktető – Terpes: 13:13
6. gyors: Tarnaszentmária – Egerszalók: 13:54
Szervizpark: 14:29 – 14:49 (Első autó)
7. gyors: Szarvaskő – Bocs: 15:32
8. gyors: Bükkszéktető – Terpes: 16:00
9. gyors: Tarnaszentmária – Egerszalók: 16:41
Szervizpark: 17:16 – 18:01 (Első autó)
2005. április 3. vasárnap:
Szervipark: 7:15-7:35 (Első autó)
10. gyors: Egerszalók-Verpelét: 8:00
11. Terpes – Bükkszéktető: 8:43
12. Rozsnak – Bátor: 9:16
Szervizpark: 10:11-10:31 (Első autó)
13. gyors: Egerszalók-Verpelét: 11:16
14. Terpes – Bükkszéktető: 11:59
15. Rozsnak – Bátor: 12:32
Szervizpark: 13:32-13:52 (Első autó)