A motor technikai paraméterei, látványa első pillanatra brutálisnak tűnhetnek, de közel ötezer kilométeres tesztünk alapján kiderült, milyen kezes jószág az MT-01. A tesztelt gép az alapváltozat volt, ami a kissé visszafogott 90 lóerős teljesítmény mellé brutális 150 Nm-es nyomatékod ad le 3750-es fordulaton. Akiknek ezek az értékek nem elegendőek, három tuninglehetőség (stage1, stage2, stage3) közül választhat.
MT-01 tuningkitek Stage 1: Akropovic slip-on titánium kipufogó dob Stage 2: Komplett Akropovic kipufogó rendszer, módosított vezérlőelektronika, egyszemélyes vezetőülés Stage 3: Akropovic rendszer, a magasabb kompresszió érdekében más dugattyúk, vezérműtengely, keményebb szeleprugók, sportlégszűrő és módosított vezérlőelektronika. |
Bejáratás izomból
A kezdeti bejáratgatós időszak nem okoz gondot, hiszen a motor már alapjáratról húz, a „bejáratási időszakban kerülje a magas fordulatszámokat” és az ehhez hasonló intelmeket betartva is élvezhető a gép.
Igazából egy 1670 cm3-es blokkot nem könnyű szétcsapni. A bejáratási idő alatt kell magunkat hozzászoktatni az állandó csodálkozó tekintetekhez is, melyeket a még gyakoribb elismerő pillantások váltogatnak.
A nyomatékgyár
[bekkep]A 90 lóerő talán senkit nem hat meg úgy mint a 150 Nm-es nyomaték, ami több mint brutális egy 190-es hátsó keréken. Azt nagyon fontos megjegyezni, hogy a nyomaték nagy része már alapjárattól a rendelkezésünkre áll. Ennek ellenére a motor nagyon kezes, nem kell tartanunk állandó kipörgő keréktől, úgy is mondhatnánk, hogy a nyomatékleadás nagyon felhasználóbarát.
A feelinghez hozzátartozik az állandó rezgés is, amit már alapjáratról érezhetünk, és amit a kipufogó dohogása egészít ki. Ha elég szorgosan kapcsolgatunk felfelé az ötsebességes váltóval, ami egyébként könnyen határozottan kapcsolható, elérhetjük, hogy a szélzaj felülkerekedjen a kipufogó ordításán.
Ekkor azért már közel a végsebességhez, vagyis 210 km/óra felett motorozunk. Óra szerint 216 km/óráig sikerült felgyorsítani a gépet, és elmondható, hogy a szélvédelem hiánya ekkora sebességnél már erőteljesen mellbevágó.
Átlagfogyasztása tempótól függően 6-7 liter, városban 6,5l. A motor vázán hiába keresgélünk hegesztési nyomokat, ugyanis az centrifugális présöntéses technológiával készült. Ez ugyanis kisebb súlyt, nagyobb vázmerevséget eredményez, és még a blokkot sem takarja el, amit így nyugodtan csodálhatunk.
Brutális V2-es Az OHV, V-kettes, befecskendezéses, 1670cm3-es, blokkot az MT-01 a Road Star Warriortól örökölte, de a mérnökök az erőforrást szinte teljesen áttervezték. A blokk léghűtéses, hengerenként négyszelepes. A furaton nem változtattak, maradt 97×113 mm-es, a sűrítési arány: 8,36:1. |
Ergonómikus óriás
[bekkep]A motor egy XXL-es naked bike-nak látszik, amit csak erősít az 1525 mm-es tengelytáv és a 240 kilogrammos súly. Utóbbi csak kis sebességnél érződik. A jó súlyelosztásnak köszönhetően kistermetű pilóták is könnyen elboldogulhatnak vele, bár ha dőlni kezd, ember legyen a talpán, aki megfogja. A műszerfal igen egyszerű, egy nagy órából áll. Kidolgozása, formaterve első osztályú, akár a motor egészéé. Ez a nagy óra tartalmazza az összes információt, amire szükségünk lehet.
Kiemelt helyen a fordulatszámmérőt láthatjuk, alul digitálisan olvashatjuk le aktuális sebességünket, a megtett kilométereket és így tovább. A műszer este fátyolos fehér megvilágítást kap. Az üléspozíció magas, az ülés-lábtartó-kormány háromszög még az égimeszelőknek is kényelmes testtartást ad.
Egy alkalommal sikerült egyhuzamban megtenni 550 kilométert, ami után mindenféle zsibbadás, hátfájás nélkül szálltam le a motorról. Ez többek között annak is köszönhető, hogy az ülés párnázása, formája nagyon eltalált.
Csupán a mintegy 180 kilométeres hatótávolság miatti gyakori tankolgatás árnyékolja be hosszú távú túrázásainkat. Ám ezt a motort nem hosszú távú túragépnek találták ki, amit a 15 literes kapacitású tankja is csak megerősít.
Versenyszellem
[bekkep]Ha nem túrázgatni szeretnénk, hanem csak egyszerűen egy fárasztó nap után hazamenni, felpattanni az MT-01-re és húzni egy kövér gázt, érezni a szabadságot, az erőt, ami alattunk dübörög, akkor ez a gép a legnagyobb király.
Egyébként a mindennapos városi használat sem kihívás a motornak, viszonylag keskeny felépítése, jó irányíthatósága miatt könnyű vele boldogulni a dugóban a sorok között. Szerpentineken, városon kívüli utakon pedig kivételes élmény vele motorozni.
Persze előbb, utóbb egy ilyen motort ki kell próbálni versenypályán is. Itt a motor kimutathatta a foga fehérjét. Úgy látszik, az áthangolt Warrior blokkot körülvevő szupersport elemek, például a villa, a fékek, a lengőkar, igencsak jól végzik dolgukat. Ezek az alkatrészek a Yamaha R1-től származnak. A radiális fékekről a pályázás előtt is csak szuperlatívuszokban beszélhettem, ám az igazi fékhatást, a futómű határait versenypályán lehet igazán kihasználni.
És végül..
Az első ötezer kilométer alatt több területen is kipróbáltuk az MT-t és megállapíthatjuk, hogy gond nélkül, simán vette az akadályokat, nem kevés kellemes percet okozva. Műszaki meghibásodás szóba sem jött, csupán a rendszámtáblatartó műanyag szórakozott addig, míg fel nem csavaroztuk a táblát. És akkor jöhet a következő ötezer..
Műszaki adatok – Yamaha MT-01 | ||||
Motor | Motortípus: | léghűtéses, 4-ütemű, V-2 motor, 4 szelep hengerenként | ||
Lökettérfogat (ccm): | 1670cc | |||
Furat x löket(mm): | 97 x 113mm | |||
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.): | 66,3 (90)/4750 | |||
Max. nyomaték (Nm/ford.): | 150,1/3750 | |||
Keverékképzés: | befecskendező | |||
Indítási rendszer: | elektromos | |||
Erőátvitel | ||||
Sebességváltó: | 5 fokozatú | |||
Szekunder hajtás: | lánc | |||
Váz/futómű | ||||
Első felfüggesztés/rugóút (mm): | teleszkópvilla / 120 | |||
Hátsó felfüggesztés/ rugóút (mm): | lengőkar / 117 | |||
Első fék: | dupla úszótárcsás, Ø 320 | |||
Hátsó fék: | szimpla úszótárcsás, Ø 267 | |||
Első/hátsó gumiméret: | 120/70 ZR17/190/50 ZR17 | |||
Méretek | ||||
Hosszúság/ Szélesség/ Magasság (mm): | 2185/790/1160 | |||
Ülésmagasság (mm): | 825 | |||
Tengelytáv (mm): | 1525 | |||
Minimális hasmagasság (mm): | 140 | |||
Saját tömeg (kg): | 240 | |||
Üzemanyagtank kapacitás (liter): | 15 | |||
Olajtank kapacitás (liter): | 5 | |||
Ár (forint): | 3 300 000 Ft + regisztrációs adó | |||