Együttműködik egy újfajta belső égésű motor fejlesztésében a General Motors, a Bosch és a Stanford University. A technológia neve HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition), ami a motor működési elvére utal.
A motor a megszokott 1:14,7 aránynál sokkal több levegővel égeti el az adott mennyiségű üzemanyagot és a keverék meggyújtására nem szikrát használ. Nincs azonban olyan fordulatszám, amelynél a motor szegény keverékes üzemről normál keverékesre váltana át, innen jön a névben a Homogeneous Charge.
A kompressziós gyújtás (Compression Ignition) a dízelmotorokból ismert öngyulladást takarja, amikor a dugattyú annyira összesűríti az üzemanyag-levegő keveréket, hogy az külön gyújtószikra nélkül, magától begyullad az összenyomással járó hőmérsékletnövekedés következtében.
Két komoly előnyt ígér az új motor. Az egyik a jelenlegi benzineseknél 20 százalékkal hatékonyabb működés, tehát a kisebb fogyasztás. A másik a mérgező nitrogén-oxid kibocsátás szinte nullára csökkentése.
Mindkettő összefügg azzal, hogy az öngyulladás lényegesen alacsonyabb hőmérsékleten végbemegy, mint a dízeleknél, ami a kevés benzinhez adagolt sok levegővel együtt szinte megszünteti a nitrogén-oxid képződést és csökkenti a fogyasztást.
Lényeges vonása az új motornak, hogy eléri az igen drágán előállítható dízelek gazdaságosságának 80 százalékát, de ára csak a fele a vele összehasonlítható dízelmotorénak. A közös fejlesztési program több évre szól, a szériagyártásban még sokáig kell várni a HCCI technológia megjelenésére, ha eljut a sorozatgyártásig. A kép illusztráció.