Egy ideje már megkezdődött a Suzuki legújabb modelljének az SX4 gyártása, de „hivatalosan” csak ma indult be a termelés. A cég vezetői mellett a rendezvényen részt vett Inagawa Teruyoshi, Japán magyarországi nagykövete, Kóka János gazdasági miniszter és Meggyes Tamás, Esztergom polgármestere. A két magyar politikus nem hagyta ki a fórumot egy választások előtti kisebb pengeváltásra.

Politikusok, ha találkoznak

A túlzsúfolt 10-es út miatt késve érkező miniszter a probléma megoldását ígérte: „Emberek tízezrei szenvednek nap mint nap attól, hogy nem tudunk egyről a kettőre jutni. Őszintén mondom, hogy ezen a ponton elegünk van ebből, meg fogok tenni minden tőlem telhetőt, hogy a 10-es úttal kezdjünk valamit.” A miniszter emellett hangsúlyozta a Suzuki gazdaságerősítő szerepét, amely nem csak a gyárban alkalmaz több ezer munkavállalót, de a beszállítókon keresztül még többeknek ad munkát. Majd felajánlotta, hogy a munkavállalók és a gyár közötti, a munkakörülmények miatt az utóbbi időben kialakult kissé feszült helyzet javításában segédkezik. „A 10-es út tekintetében, úgy érzem, négy év hiábavalóan telt el.” – válaszolt beszédében Esztergom polgármestere, aki elsősorban a dolgozóknak mondott köszönetet a Suzuki fejlődéséért. A beszédek után a miniszter legurult a szerelőszalagról az „első” SX4-gyel.

Utat ígért a miniszter a Suzuki bemutatón 1

10 000 SX4 itthonra

A családi autónak is beillő szabadidőautó a Fiat Sedicivel közösen készül Esztergomban. Évente 60 ezer autó gyártását tervezik, aminek harmada kap majd Fiat jelvényt. A 40 ezer SX4 negyedét itthon szeretné értékesíteni a japán gyártó. Háromféle motorral gyártják az SX4-et, ezek közül kettő benzines és egy dízel. Az 1,5-ös 16 szelepes benzinmotor 99 lóerős, az 1,6-os változó-szelepvezérléses erőmű 107 lóerőt teljesít. A Fiattól érkező 1910 köbcentis dízelmotor legnagyobb teljesítménye 120 lóerő, a maximális forgatónyomatéka 280 newtonméter. Ez utóbbi motort hatfokozatú manuális váltóval szerelik, a benzinesekhez ötfokozatú jár alapesetben, de az 1,6-os négyfokozatú automatával is megrendelhető, de ekkor csak az első kerekek hajtottak. Bár szabadidőautónak készül, alapkivitelben csak az SX4 első kerekei hajtottak. Ezt Városi modellnek nevezi a Suzuki. Az összkerék-hajtás a nagyobbik benzines és a dízel változathoz kapható, az úgynevezett Természetjáró modellekhez. A gyárban készülnek jobbkormányos változatok is. Az összkerekes modellek alaphelyzetben csak az első kerekeket hajtják. Egy kapcsolóval kiválaszthatjuk az automatikus 4×4 módot, ilyenkor a hátsó kerekek hajtását elektronika iktatja be a hajtásláncba. Nehezebb terepre tévedve a vezető 50:50 arányú erőelosztást is választhat a két tengely között, de ez a lehetőség csak 60 km/órás sebességig él. 4041_38794_784x523

2,7 milliótól

2 698 000 forint az SX4 alapára 1,5-ös motorral, ezért két légzsák, szervokormány, blokkolásgátló és elektronikus fékerőelosztó jár a kocsihoz. 250 ezer forinttal kerül többe a légkondicionálóval is felszerelt változat. Az 1,6-os modellt 4,098 millió forinttól lehet megvenni, amiért hat légzsák, automata légkondicionáló, könnyűfém felni is jár a kocsihoz. A négykerék-hajtású változat 4 150 000 forintért vihető haza. A dízel modell alapára is 4,098 millió forint, a csúcsváltozat pedig pont egy millióval kerül többe. A Magyar Suzuki Rt. 2005-ben is megőrizte piacvezető helyét hazánkban, a piaci részesedése 19,7 százalék volt, 3,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az értékesítések 15,6 százalékkal nőttek, ami 39 120 gépkocsit jelent. 2005-ben 146 870 autót gyártottak az esztergomi Suzuki gyárban, 2004-ben még csak 95 ezer darab jármű készült ugyanott. A tervek szerint 2006-ban már 170 ezer autót gyártanak majd, de a fejlesztések tovább folynak, 2008-ra szeretnék elérni a 300 ezres darabszámot.