Gördülő vadászgép a Saabtól
A Genfi Autószalon első nagy dobása a Saab-é, a svéd gyártó már a szalon nyitása előtti napon leleplezte az Aero X névre keresztelt tanulmányautót. A kocsi minden tekintetben eltérő a Saab jelenlegi modelljeitől. Szénszálas műanyagból építették a lapos sportkocsi karosszériáját.

Le sem tagadhatná a múltját a Saab, hiszen a vezetőfülke egyértelműen a vadászrepülőket idézi. A vezetőt semmi nem zavarja a kilátásban, akár 180 fokban körbenézhet. Ezt úgy érték el, hogy a kocsiban nincsenek első oszlopok, hanem egyetlen üveg fut körbe a vezető válláig.

Emiatt azonban nem lehetett hagyományos ajtókat kialakítani a kétüléses sportkupén. A tetőrész előre felbillen, csakúgy mint az ajtók alsó fele. Ezzel a megoldással az alacsonyan lévő kagylóülésekbe is könnyedén beülhetnek az utasok. Sőt a tervezők elhagyták az ablaktörlőket is, helyettük víztaszító réteggel vonták be az üvegeket.

Belül is egyértelmű utalásokat találunk a cég repülős múltjára. A nappal fekte-fehér utastér éjszaka halványzöld fényben úszik, amihez a fényt ugyanúgy, ahogy a külső lámpáknál LED-ek adják. Az Aero X háromdimenziós műszerfalat kapott, amiben az a nagyszerű, hogy a kijelzett értékek lebegnek a kijelzők előtt. A sebességjelző számai pedig 10 km/órás osztásonként legördülnek akár a vadászgépek magasságjelzői. Mind emellett a pilóta headup display-t is használhat.

Hagyományos gombokat nem találunk a kocsiban, mert „az nem illik a hagyományos skandináv letisztult látványhoz”, helyettük érintőgombokat alkalmaztak. Amin azonban nem változtattak, az Saabok indítása, a szériautókhoz hasonlóan a két ülés között lehet életre kelteni a motort, de míg ott kulcsot kell használni, itt elég egyetlen gombnyomás is.

A látványhoz illő a jármű menetteljesítménye is, amit a 2.8-as V6-os turbómotor garantál. A 100 százalékban Bio-Ethanol üzemanyagot használó erőforrás legnagyobb teljesítménye 400 lóerő, míg a nyomaték 500 newtonméter 2000-es fordulatszámtól. Ezzel az 1500 kilogrammos kocsi 4,9 másodperc alatt éri el a 100-as tempót. Az Aero X végsebessége 250 km/óra elektronikusan korlátozva.

Hétfokozatú, duplakuplungos nyomatékváltó kapcsolódik a motorhoz, az erőátvitelből pedig mindegyik kerék kiveszi a részét. A vezető a kormány mögötti fülekkel kapcsolhatja a fokozatokat. Nem kevésbé különlegesek az Aero X fékei sem, azokból elöl hátul 380 milliméteres féktárcsákat használtak. Ezek a „csöppségek” azonban könnyedén elférnek a felnik mögött mert azokból előre 22, hátra 23 colos jutott, 265/30 illetve 325/25-ös gumikkal.