1976-ban mutatkozott be az I-es Golf sportváltozata, az első Golf GTI. Az akkor még 1,6-os motorral gyártott kocsitól nem várt túl sokat a Volkswagen, ám azonnal siker lett. Azóta minden modellből elkészül a GTI kivitel.

Az eltelt idő alatt 1,8 és 2,0 literes hengerűrtartalommal is készültek a modellek, amik az utóbbi két generációban már turbómotort kaptak. Jelenleg, az általunk is tesztelt modellben kétliteres 200 lóerős motor van. A 30 éves jubileum alkalmából a Volkswagen Individual részlege kissé átdolgozta a járgányt.

30 lóerővel megnövelték a turbófeltöltős motor teljesítményét, emellett elsősorban a megjelenésre helyezték a hangsúlyt a tervezők. A korábbi kontrasztos fekete helyett a karosszéria színére fényezték a lökhárító alját és a küszöböket is. Az Edition 30 néven futó modell sötétített hátsó lámpákkal és feketére festett 18 colos felnikkel büszkélkedhet.

Belül sportüléseket találunk, amelyek oldala bőr, a közepe szövetborítást kapott. A bőrborítású kormányt piros cérnával varrták, az ajtókra pedig Edition 30 felirat került, de a teljes képhez a golflabdaszerű váltógomb is hozzátartozik. A most elkészült tanulmányautó nem az egyetlen darab, a Volkswagen azt tervezi, hogy korlátozott számban forgalomba is hozza a kocsit.