Volkswagen háziverseny Le Mans-ban
A hétvégén rendezik a Le Mans-i 24 órás versenyt, amely az autósport világának jelentős eseménye. Nemcsak azért, mert évente egyszer rendezik meg, amiatt is, hogy a viszonylag trükkös pályán a siker jelentős eredménynek számít. Az autóknak bírnia kell az egy napos hajtást, de a pilótáknak is, annak ellenére, hogy egy csapaton belül hárman vezetnek és váltják egymást.

Könnyen lehet, hogy idén is az Audi nyeri a Le Mans-i 24 órás versenyt, ami a Volkswagen csoport házi versenyévé vált. 2000-től 2002-ig az Audi nyerte a Le Mans-i 24 órás viadalt, aztán egy évre a Volkswagen által felvásárolt Bentley lett a győztes, majd 2004-ben és tavaly ismét a négykarikás márka autói haladták át elsőként a célvonalon.

Van azonban egy nagy különbség a korábbi, illetve a várható idei győzelem között. Eddig benzinüzemű autóval nyertek csak, ám az Audi a Shell támogatásával idénre kifejlesztett egy V12-es dízel versenyautót. A kocsival márciusban a Sebringi 24 órásonmelegítettek be, ott nyertek.

A történelmi dízelsikert azonban kissé beárnyékolja a BMW egy korábbi, kevésbé ismert győzelme. A magyar származású Anisits Ferenc vezetésével ugyanis a BMW 1998-ban a Nürburgringi 24 órás versenyre egy 2.0 literes turbódízel motorral felszerelt 320d-t épített, amely szépen meg is nyerte a versenyt.

Ahogy tavaly, idén is a Pescarolo csapat autója veszélyeztetheti az Audi elsőségét, ők 2005-ben másodikak lettek. Már lezajlott az időmérő, így tudjuk, hogy idén a két Audi mögül a 3-4. helyről rajtolhatnak a Pescarolo versenyautók. Az egyikben helyet kapott a kétszeres ralivilágbajnok Sebastien Loeb is, aki már tavaly is kipróbálta magát a futamon.

Négy kategóriába sorolják a versenygépeket, vannak közöttük a lapos, épített versenyautók és a GT kocsik, amelyek valamely utcai sportkocsi átépített változatai. Így nem meglepő, hogy Corvette-ek, Ferrarik, Spykerek tűnnek fel a futamon.

1923 óta írják ki a Le Mans-i megbízhatósági versenyt, de 1936-ban és 1940-48 között nem rendeztek futamot. Eddig a legtöbb győzelemmel a Ferrari büszkélkedhet, 1960 és 65 között hat alkalommal is nyerni tudtak.

1923-ban a pálya hossza 17 262 m volt. Az elmúlt 70 futam alatt 12-szer módosították a pálya nyomvonalát. Most 13 650 méter hosszú a pálya. Az első versenyen még 107,328 km/óra volt a győztes Bentley átlagsebessége és összesen 2209,536 km-t tett meg a 24 óra alatt. A legtöbbet 1971-ben autózta a győztes Porsche. Összesen 5335,313 kilométert futott a versenyen.

A pálya nagy része országút, ahol hétköznapokon hagyományos személyautók közlekednek. Ezt a szakaszt csak a verseny napján reggel hatkor zárják le, a futam után néhány órával pedig már újra járható személyautóval. A futam holnap délután ötkor rajtol, majd értelemszerűen vasárnap ötkor érik el a célt a versenyzők.