Megmenekülhetnek a német VW-k
Tavaly hat hagyományos üzemegység is több százmillió eurós veszteségét okozott a Volkswagennek. Sikerült az anyagköltségek, a minőség, a termelékenység, illetve az egy járműre eső gyártási időtartam terén is előrébb lépniük, de mindez kevés a versenyképességhez. Még mindig túl sokba kerül a németországi gyártás a VW-nek.

A társaság jövőjének biztosítása érdekében további együttműködésre hívta fel a dolgozókat a vezetés, hogy így biztosíthassák munkahelyüket, külföldön ugyanis nagyságrendekkel olcsóbban gyárthatná autóit a cég. A vállalat és az IG Metall közötti szerdai bevezető tárgyalások során a szakszervezet a kapacitás kihasználását érintő javaslatokat terjesztett elő mind a hat hagyományos üzemegységre vonatkozóan.

Dr. Horst Neumann, a Volkswagen AG igazgatótanácsának humán erőforrásokért felelős tagja üdvözölte a vállalat bérkiegészítés nélküli, 35 órás munkahétre vonatkozó javaslatát: „Küzdünk a német gyárakért, meg szeretnénk őrizni a német munkahelyeket, ám ehhez versenyképessé kell válniuk.”

Jobban fizet a VW, mint az Audi

Bár a heti 35 órás munkarend tőlünk nézve nem tűnik soknak, jelenleg a Volkswagen Németország nyugati felén lévő gyáraiban 28,8 órát dolgoznak a munkások. Míg a például az Auto 5000 GmbH-nál, amely a Volkswagen Tourant gyártja, heti 42 órát dolgoznak, amiért ugyanannyi, 2600 eurós (650 ezer forint) fizetésért. A VW többet fizet wolfsburgi munkásainak, mint az Audi Ingolstadtban.

Az „innovatív munkaszervezésről” szóló, a gyárakat érintő megegyezés már csaknem aláírásra kész. Ez mélyreható változásokat hoz a munka folyamata és az egyes részlegek közötti együttműködés terén. Célja a termelékenység és a minőség javítása a Volkswagen összes üzemében, a folyamatok és a termékek tekintetében egyaránt.

„Amennyiben visszatérhetünk a normál munkaidőkhöz, immár az új járműmodelleket és a részegység-üzemek kapacitás-kihasználásának javítását is tervbe vehetjük.” – mondta el Neumann. Jelenleg még a következő Golf gyártásával kapcsoltban is vannak nyitott kérdések.