Három egyéniség - Brutál Volvók
Nem lehet lemaradni. Már egyik autógyár sem engedheti meg magának, hogy ne legyen ott valamilyen formában az amerikai Sema Show-n, ahol összegyűlnek Amerika legizgalmasabb autói. Két éve a Volvo 1415 lóerőt vitt Las Vegasba, tavaly pedig egy különleges terepjáróval lepte meg a világot. Idén is segédkezet nyújtott a svéd autógyár a tuningcégeknek, amellett, hogy beszállt egy hot rod elkészítésébe is. S még egyeske azt állítják, hogy a Volvo konzervatív.

Három cég három különböző autót épített, egy közös van bennük, hogy mindannyian a Volvo Párizsban bemutatott új járgányát, a C30-ast vették alapul.

Evolve

Ok-okozat. Így is levezethető az a brutális gép, ami az Evolve cég keze nyomán született a C30-asból. A sárga kocsin hátul 15-15 centit szélesítettek a sárvédőkön, hogy elférjenek 355/25-ös abroncsok, amelyek 19 colos felnikre kerültek. Elöl elégnek bizonyult a 265 mm széles gumi is.

De minek a 19 colos tárcsa? Másként bajosan férnének el a féktárcsák, amelyek még a sokat látott újságírói szemet is kerekebbre nyitják. Hátul 362 elöl 386 milliméteres bazinagy korongok lassítják a kocsit, amihez még elöl a 14 dugattyús (!! – ilyenről még nem is hallottunk) féknyergeknek is kell a hely.

De mi végett ez a nagy felhajtás – pontosabban lassítás? Az Evolve megpiszkálta a Volvo 2,5-es turbómotorját: a teljesítményét megduplázta, így most 507 lóerő illetve 635 Nm gyorsítja a gépet. Na, ez már túl sok is lenne a széria a hajtásrendszernek! De nem megerősítették, hanem építettek egy másikat. Az elemeket attól Haldex cégtől szerezték be, ahol a Volvo is elkölti a pénzét. Az eredmény pedig egy elektronikusan vezérelt négykerék-hajtás lett, ami már elég izmos ahhoz, hogy bírja a motor erejét.

Heico Sportiv/Burton Snowboard

Hasonló utat jár be a német tuningcég a Heico is, mint az Evolve. Ezúttal is a 2,5-ös turbómotor adta az alapot, ami kapott új turbót, intercoolert, kipufogót és motorvezérlést. Ezúttal azonban olyan csomag született, ami normál körülmények között is megrendelhető a C30-hoz, azaz 300 lóerő és 420 Nm.

A Heico is a Haldextől rendelte új hajtásláncát, itt is négykerék-hajtásra cserélték az eredetit. Ezúttal azonban nem csak a jobb gyorsulás véget, hanem mert szabadidő-autót faragtak a C30-ból, és laza talajon, havon jól jön, ha minden kerék dolgozik. Ez persze nem akadályozza meg a kocsit, hogy aszfalton 5,7 másodperc alatt 100-ra gyorsuljon. A felhőtlen jókedvnek 210-nél vége szakad, ekkor az elektronika megzabolázza a túlpörgött pilótát.

Az egyedi spoilerekkel felruházott, majd téli terepmintásra fényezett karosszéria az átalakított futóműnek hála 4 centivel magasabban van, mint egy széria C30-nál. Nem hiányoznak a könnyűfém felnik sem, amik itt 18 colosak és 245-ös gumit hordanak, mögéjük pedig spéci fékrendszer került.

Szabadidős jellegét annak köszönheti a kocsi, hogy a Heico a világ vezető snowboard-cégével, a Burtonnal szövetkezett a kocsi elkészítéséhez. Ezért a Volvo nemcsak egy tetőcsomagtartót kapott snowboardokkal, de a csomagtartóban lettek rekeszek cipőknek, ruháknak.

IPD

A harmadik C30-ast az amerikai IPD készítette. A fiúk mindent bedobtak, a kocsi simán szerepelhetne a Manta Manta Volvókra íródott remake-jében is. Egyedi spoilerek, vadító a kék-sárga fényezés a hozzá illő sárga felnikkel, de legjobb a sirályszárnyas ajtó.

Repülni persze nem tud a Volvo, de a felszállósebességet nagyjából eléri. Eredetileg is volt turbó a fentebb is alkalmazott motoron, de nem egyszerűen lecserélték egy masszívabb darabra, de társítottak mellé egy kompresszort is, ez hasonlít a Volkswagen által alkalmazott megoldásra. Nem is annyira a nagy teljesítményre hangolták az öthengeres motort, hiszen „csak” 384 póni tartozik a méneshez, mint inkább a rugalmasságra, a forgatónyomaték 550 Nm lett. A két feltöltő nem is dolgozik együtt, a kompresszor addig tölt, amíg a turbó be nem száll a játékba.

Na de ez csak a kezdet, ha még több kell a pilótának, akkor a csomagtartóban lapul két nitropalack, amellyel rövid időre ugrásszerűen megnőhet a teljesítmény. Elvileg 50 százalékot is elérhet a többlet! Itt is sem ártott volna a négykerék-hajtás, mindenesetre az IPD beérte a hatfokozatú váltóval, és egy önzáró differenciálmű beépítésével. A kerekek tapadásával a KW állítható magasságú, és keménységű futóműve próbálkozik, kevés sikerrel. A lassítást 13 colos féktárcsákra bízták.