Régen volt, de határozottan emlékszem arra, mikor a Marximban egy koreai lány a kedvemért hangosan belemondta a légtérbe a Hyundai nevet anyanyelvén. Szegény két sörtől fejre állt, de mindent beleadott és a név akkor és ott hjondájnak hangzott.
Készül a cseh gyár
Pár hete a Hyundai egy összeurópai vezetőjétől, aki spanyol ugyan, de tudnia kell, hándéjnak hangzott ugyanez. Itthon biztosan marad hjundáj, de azért írom le ezt a sokféle ejtést, mert a márka a jövőben egyre fontosabb lehet.
Az eddig Dél-Koreából behajózott autók után készülőben van a csehországi gyár, amivel nagyban megváltozik a felállás.
Rendelhetünk majd olyan színű és felszereltségű autót, amilyet akarunk és leáldozhat a kötelező extracsomagoknak. Ázsiai márkáknál ez nem így szokott menni.
Támad a Kia, nyomul a Hyundai
A Hyundainál már kész van egy kimondottan Európának szánt autó. Ez így önmagában nem sokat jelent, mert a Toyota Carina E óta eltelt 13 évben ezt már több tucat kocsiról elsütötték a távol-keleti gyártók.
Míg a Kiánál a nagyon ígéretes Cee’d érkezik, a Hyundai az Arnejs tanulmánnyal tette egyértelművé Párizsban, mire is készül.
Az Arnejs egy elegáns olasz fehérborról kapta nevét. Hogy melyik hazai fajtához hasonlítható, azt hirtelen nem tudom, de ehhez itt biztosan értenek. Már most elárulták, hogy lesz belőle 5 ajtós, ami Nyugat-Európában a legkeresettebb változat, aztán kombi és még kupé-kabrió is.
A dél-koreaiak mosolyognak, de nem viccelnek. Részletek a túloldalon.
Hogy még nehezebb legyen a befutott európai és japán konkurensek dolga, a Hyundai nagyon készül egy kompakt egyterűvel is, de csak 2010-re. A családi autót a Scénicről mintázzák, mint a kategória legsikeresebb darabjáról. Az újdonságokat az Opel tőszomszédságában, Rüsselsheimben fejlesztik, mert az európai tervezők jobban eltalálják, mire vágynak az itteni autósok.
Modern és erős dízelek
Többek között versenyképes dízelmotorokra. Az Arnejs 90, 115 és 140 lóerős dízelekkel lesz kapható, a két gyengébbik 1,6, a harmadik pedig kétliteres.
A kisebb benzinesek is jól el lesznek eresztve teljesítményben. Az 1.4-es 105, az ezerhatos 118, a kétliteres 140 lóerős. A legkisebb motorból még egy 90 lovas belépőmodell is születhet.
Kívülről nem tűnt logikusnak, hogy egy még nagyobb zsolnai gyár helyett, ahol csak KIA modellek készülnek, miért kell egy másik a Hyundainak Csehországban. A vállalat célja a két márka elkülönítése, ami többet érhet hosszú távon, mint a nagyobb darabszámon esetleg megfogható profit.
Nagy tervek itthon
A Hyundai importőr vezetése agresszív terjeszkedést tervez itthon. Ha beindul a csehországi gyártás, 7000-8000 Hyundai eladását is elképzelhetőnek tartják néhány év múlva. Az offenzíva az új Accentre és főleg az Arnejsre épül. Utóbbiból az ötajtóst jövő májusra, a kombit nyár végére ígéri a gyár.