A nagy tehergépjárművek után már jövő év elején, míg a személyautók után 2009-től lehetne használatarányos autópályadíjat fizetni, ami a jelenlegi elképzelések szerint egy hosszabb útra többe kerülne, mint amennyibe ma egy négynapos matrica kerül – írja a Napi Gazdaság.
Már folyik az elektronikus útdíjfizetési rendszer előkészítése, amelyet az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság végez. Közbeszerzési pályázaton választják ki azt a vállalatot, amely kiépítheti a rendszert az országban. Várhatóan a nyár folyamán születhetne meg a szerződés a kivitelezővel, majd 2008 elején indulhat el a szolgáltatás. Ennek során az autóban elhelyezett jeladó által kiadott adatokat műholdas, vagy földi vevőkkel ellenőrzik és mérik, mekkora utat is tett meg a jármű.
Elsőként várhatóan a 12 tonna ösztömegnél nehezebb teherautók esetében szedik be ilyen módon a díjat, majd várhatóan egy évre rá a személyautósok is kiegyenlíthetik elektronikus úton az útdíjat. Ezzel párhuzamosan egy ideig a matricás rendszer is életben marad.
Az egyik terv szerint csak a gyorsforgalmi utakon szednének útdíjat, de ennél sokkal valószínűbb, hogy az autópályák mellett az 1, 2 és 3 számjegyű főutakra is kiterjesztik a fizetési kötelezettséget, mivel a parlament már jóváhagyta a lehetőséget, hogy a 3,5 tonna feletti teherautóktól ezeken az utakon is útdíjat szedjenek. A pályázok között előnyt élvez majd az, aki nagyobb technikai lefedettséget ígér.
A Napi Gazdaság információi szerint a személyautóknál 2009-től kilométerenként 5,60-7,50 forintos díjat szednének, míg a legnagyobb teherautók esetében ez 22,40-26,31 forint közötti értéket mutathat.
Budapestről Nyíregyházára (189 km) jelenleg legolcsóbban egy négynapos matrica megvásárlásával 1170 forintért utazhatunk, míg az új rendszerrel 1058-1417 forintért. A szépséghibája az a dolognak, hogy míg a matricával négy napig oda-vissza autózhatunk, addig a használatarányos megoldással a visszaútra újabb összeget kell kifizetni.
Rövid távon használva olcsóbban jöhetnek ki az autósok, 70-80 kilométer távolságig lesz olcsóbb majd az új rendszerben oda-vissza utazni. A nyári négynapos matricával számolva ez hosszabb távolságra tolódik ki.