Sivatagi magyarok
A tavalyinál kisebb, de továbbra is népes magyar mezőny indul a holnap kezdődő 29. Dakar Ralin. Négy páros versenyautóval, három kamionnal vág neki a távnak, míg hárman motorral szeretnének célba érni.
Rutinos, de nem öreg róka Szalay Balázs, akinek ez már kilencedik versenye. Négyszer már a célig is eljutott – úgy, hogy még versenyben volt. Navigátorával, Bunkoczi Lászlóval idén az Opel gyári színeiben versenyez, egy vadiúj Antarával.
Ezúttal is ott lesz a mezőnyben Palik László és Darázsi Gábor, akik tavaly már a verseny legelején kiestek műszaki hiba miatt, még az afrikai kontinensre sem jutottak át. Ők is igen tapasztaltak, hiszen hazai Forma-1-es „guru” eddig ötször, Darázsi háromszor vágott neki a sivatagnak.
Kis Sándor is régi társával, Czeglédi Péterrel indul neki a legnagyobb tereprali futamnak. Jobb eredményre számítanak a tavalyinál, amikor is összeütköztek egy másik versenyzővel.
Negyedik autósként Kristóf Márton csatlakozott a magyar csapathoz egy Bowler versenyautóval. Tavaly neki sem sikerült eljutnia Dakarba, talán idén, új navigátorával, Simon Péterrel összejöhet egy jobb eredmény.
A Bowler azért érdekes, mert Angliában kifejezetten sivatagi versenyre építették. Motorja 4 literes, 265 lóerős. Pont ugyanilyen autóval borult fel Palik Laci 2004-ben. (videó róla kicsit lejjebb)
Tiszteljük a motorosokat, akik a több ezer km-t gyakorlatilag állva hajtják végig. Kátai Péter, Hermann Henrik és Dési János mind-mind KTM-mel megy. A kamionosok közül két csapat szervizkamionként, míg a Szobi Balázs, Jobbágy Ákos, Éder Attila által alkotott Flex Dakar Team „csak” versenyzőként indul neki Afrikának. A Darázsi Zsolt, Laklóth Aladár, Szalai Norbert hármas Szalay Balázst kíséri, a Szaller Zoltán, Pocsik László, Hajnal Károly trió Kiséknek és Palikéknak segít baj esetén.
A következő oldalon kiderül, mi is vár a mezőnyre és kik a verseny abszolút favoritjai. De előtte Palik videó
A verseny
Még nem magyar a Dakar Rali, az majd csak 2009-ben valósulhat meg, de idén is volt változás a korábbiakhoz képest. Idén egy héttel később, január 6-án indul a sivatagi show, majd két hét múlva, 21-én érik el a versenyzők a dakari célt a Rózsaszín tó partján. Persze nem azért tolták arrébb a rajt hagyománys, szilveszter esti időpontját, mert a versenyzők esztelen italozással köszöntötték az új esztendőt.
Összesen hat országot, Portugáliát, Spanyolországot, Marokkót, Maurintániát, Malit és Szenegált érinti a mezőny, mialatt 7915 kilométert teljesítenek a résztvevők.
Ezúttal is egy ralipályákhoz hasonló résszel kezdődik a verseny, ám újdonság, hogy az utolsó nap, páros viadalt vívnak egymással a résztvevők. 525 jármű áll rajthoz versenyzőként Lisszabonban: 250 motor, 187 autó és 88 verseny-teherautó.
Egyszerűnek egyáltalán nem nevezhető a Dakar Rali, hiszen a meleg és a nehéz terep mellett arra is figyelniük kell a versenyzőknek, hogy a járművük végig bírja versenyt, mialatt minél gyorsabban akarnak eljutni a célig.
A viadal nehézségét jól szemlélteti, hogy az indulók nem egészen 40 százalékának sikerült teljesíteni a 2006-os Dakart, ahol hárman is életüket vesztették. Tavaly összesen 24 hazánkfia indult el az európai kontinensről, de csak kilencen haladhattak át a dakari célon.
A menők
Tavaly az autósoknál Luc Alphand (Mitsubishi), a motorosoknál Marc Coma (KTM), a kamionosoknál Vlagyimir Csagin (Kamaz) győzött. Nagy esély van rá, hogy idén is hasonló felállás legyen a Dakar Rali végén, már ami a gépeket illeti. A Mitsubishi eddig 11-szer volt a legjobb, az utóbbi években hatszor nyertek sorozatban.
A motorok között 2001 óta verhetetlen a KTM, bár az is igaz, hogy másik igazi gyári csapat nem is indul, így nagy összegben mernénk fogadni, hogy idén is az osztrák gyár kétkerekűje végez majd az élen. 2007-ben a gyári versenyzők új motort és Forma-1-es technikán alapuló biztonsági eszközt kapnak, így idén talán nem lesz halálos áldozata a Dakarnak.
A Volkswagen tavaly már nagyon közel került a győzelemhez, mindössze 17 perccel kaptak ki, ami 9000 kilométer után lássuk be, nem sok. Idén új autóval és megújult gárdával indulnak harcba. A Volkswagen a 2007-es sivatagi versenyen négy gyári autóval indul, amelyeket Giniel de Villiers, a kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainz, a négyszeres Dakar-győztes Ari Vatanen illetve az amerikai Mark Miller vezetnek majd.