Ez az előírás eddig is érvényben volt, ám az új rendelkezés már nemcsak a négy évnél fiatalabb, de a 2003 előtt gyártott autókra is érvényes. A rendelkezést a környezetvédelem miatt hozták, a cél, hogy a járművek 80 százalékban újrahasznosíthatóak legyenek. Jelenleg rengeteg káros anyag található az autókban, higany, ólom, ezek kezelése szakértelmet kíván.
Az autógyártók tiltakoznak a döntés ellen, véleményük szerint a direktíva több millió eurós többletkiadással terheli az iparágat, ami csődbe is juttathatja az így is küszködő autógyártókat. Ám az ingyenesség eddig még nem igazán valósult meg az autósok felé, hiszen itthon és külföldön egyaránt fizetni kell azért, ha valaki egy regisztrált bontóban szeretné leadni autóját, ahol szakszerűen bontanák szét a járművet.
„Az ingyenesség csak elvben van meg, a bontási igazolás 2950 forint, az okmányirodán van egy illeték, amivel együtt csaknem 5 ezer forint” – mondta Dobó József, a Gépjárműbontók Országos Egyesületének elnöke az RTL Klub Híradójában.
Elvileg a regisztrált bontókban adnak egy bontási igazolást, majd az okmányirodában ezzel az irattal lehet kivonatni az autót a forgalomból, e nélkül elvileg csak akkor, ha ellopták az autót. Csakhogy az RTL Klub információi szerint 2005-ben 205 ezer járműről került le végleg a rendszám, viszont csak alig több mint 12 ezer végezte hivatalos bontóban.
Úgy tűnik, továbbra is egyre több roncs fogja csúfítani a parkolókat, utakat, illetve végzi illegális bontókban, ahonnan a környezetkárosító anyagok ki tudja, hova kerülnek.