Az Európai Bizottság energiapolitikája kötelezően előírja, hogy 2020-ig az EU energiafelhasználásának 20 százalékát megújuló energiaforrásokból kell biztosítani.
Ezt egészíti ki a 10 százalékos bioüzemanyag-terv, amely a kőolajfüggőség enyhítésében játszana jelentős szerepet. Jelenleg a szállításkor elhasznált energiából származik a kibocsátott üvegházhatású szén-dioxid egyharmada, aminek 98 százalékát a kőolaj rovására írják – tudatta az euractiv.hu.
Bár nem kötelezően, de egy 2003-as direktíva célként meghatározta azt is, hogy 2010-ig a benzin és a dízelolaj 5,75 százalékát bioüzemanyagra kellene váltani. A bizottság azóta elismerte, hogy ezt a célt nem lehet elérni.
Szójaföldek az Amazonasnál?
Megjelenésekor a bioüzemanyagot „szénsemleges” energiaforrásként ünnepelték, mivel felhasználása során elméletileg nem bocsát ki több szén-dioxidod, mint amennyit egy növény elhasznál a növekedése során. Egyes állítások szerint a bioüzemanyag csökkentheti a levegőszennyeződést és a hulladék mennyiségét is. Emellett az is a bioüzemanyagok mellett szólt, hogy új munkahelyeket és jövedelmet teremt a földművelésben.
Ezzel szemben viszont a környezetvédelmi szervezetek úgy érvelnek, hogy összességében a bioüzemanyagok is károsak. Főleg amiatt aggódnak, hogy a szegény országok amúgy a szükséges élelmiszer termelésére alkalmas területeit áldozzák fel, így a továbbiakban a brazíliai Amazonas esőerdőinek területét szójaültetvényekkel népesítik be.
Faforgácsból is lehet benzin
Bizonyos számítások szerint a bioüzemanyag előállításához több energiára van szükség, mint amennyit az előállított anyag maga tartalmaz. A felhasznált vegyszerek, az infrastruktúra kiépítése is kárt okoz.
Éppen a fent említett problémák miatt a bizottság már egy újfajta, második generációs bioüzemanyagot tervez. Ez cellulózalapú, amit faanyagból, szalmából, faforgácsból, trágyából is elő lehet állítani. Ez sokkal kedvezőbb, mint a cukorrépából és repcéből előállított bioüzemanyag. Nemcsak minősége és energiahozama lenne jobb az új hajtóanyagnak, de kevesebb üvegházhatású gáz keletkezne, előállításához pedig a nyersanyagként betáplált biomassza széles skálája felhasználható.
Vita a civilek között is
Az európai biotechnológiai ágazat támogatja az EU törekvéseit. Az EuropaBio ipari csoportosulásnak egyik tanulmányából kiderül, hogy biomasszából már sikerült etanolalapú üzemanyagot előállítani.
Latin-amerikai civilszervezetek az EU-hoz intézett nyílt levélben bírálják a bioüzemanyag aránytalan használatát. Úgy vélik, Dél-Amerika látja majd kárát az európai törekvésnek. „Igen valószínűtlen, hogy Európa képes saját termelésből fedezni bioüzemanyag-szükségletét, így a pótlás nagy valószínűséggel más területekről származik majd.”
A 2020-as célokat tartalmazó javaslatot a bizottság március végéig készíti el.