Ilyet csak a sors produkál
„Az nem elég, ha valaki olyan autót épít, ami a verseny elején gyors, aztán meg tönkre megy.” Ezt az igaz megállapítást, az autósportokhoz azért nem annyira értő barátnőm mondta, miután elmeséltem, mi is történt a Dakar-ralin.
Miután tegnap a második helyen autózó Carlos Sainz Volkswagene hibásodott meg, ma az éllovas Giniel de Villers Touaregje. 130 kilométerrel a rajt után a turbó túlhevült, majd a motor kigyulladt, ami az autó végét jelentette. Az eredmény? Az élen immár két Mitsubishi tanyázik, elöl a hatszoros győztes Stéphane Peterhansel, mögötte nyolc perccel pedig a címvédő Luc Alphand. Az összetett verseny harmadik helyén másfél órás hátránnyal, a mai szakaszon leggyorsabbként autózó Jean Louis Schlesser áll.
Sainz sem fogja szívébe zárni a mai Tichit-Nema közötti 497 kilométeres szakaszt. A tegnapi szervo hiba után ma újra jelentősen vissza esett, miután a Touareg elektronikája felmondta a szolgálatot. Miután Ari Vatanen autója a hetedik szakaszon teljesen kiégett, így már csak egy gyári Touareg van tűzközelben. Az eddigi kilenc szakaszból haton a VW versenyautói voltak a leggyorsabbak, míg a Mitsubishik még nem nyertek idén gyorsaságit.
A mieink közül Szalay Balázs – Bunkoczi László párosnak volt nehezebb napja, őket több defekt is hátráltatta. Azért túlságosan nem lassultak le, hiszen mai 48. eredményükkel a negyvenedik helyen várják a folytatást.
Palik László – Darázsi Gábor viszont nem bízza a véletlenre a jó eredményt, továbbra is kiemelkedően gyorsan hajtanak. Ma 29-ként regisztrálták őket, amivel a 26. helyen tanyáznak az összetett eredmény tekintetében.
„Bevallom őszintén, megpróbáltam kímélni az autót, spóroltam a technikával, ezért én is meglepődtem egy kicsit, hogy az eredményem viszont ennek ellenére jó lett – mondta Palik, majd hozzátette: -örülünk, hogy sikerült feljebb kapaszkodnunk, de számolgatni továbbra sem akarunk.”
Amatőr az élen
Különleges volt a motorosok számára is ez a nap, hiszen a szakaszon egy amatőr versenyző, Janis Vinters nyert. Ezalatt a címvédő, az összetettben is vezető Marc Coma arra figyelt, hogy kontrollálja üldözőjét Cyrill Despres-t, szinte azonos idővel motorozott a két KTM-es.
A magyar motorosok közül Kátai Péter a 22. pozícióban ért célba ma, pedig tönkrement a kuplungja. A GPS megint borsot tört az orra alá, megint nem jelezte, hogy érintett két pontot. Lassan már mindennapos rutinná válik számára, hogy esténként randevúzik a zsűrivel, és kéri, ne büntessék meg, mert nem ő a hibás, hanem a műholdas navigációs rendszer.
Sajnos újabb motorosunk búcsúzott a versenytől: a rendkívül fiatal, újonc Dési János a mai cél előtt 30 kilométerrel nagy gázzal beleesett egy homokgödörbe, és kiszakította a hátsó futóművét. Most várja a gyűjtő kamiont, hogy bejusson a táborba, de a versenyt nem tudja folytatni.
Dési tegnap már az 55. helyen állt, pedig most először indult a sivatagi versenyen.
Kíváncsi rá, hogy mi történt a magyar kamionosokkal? A válasz csak egy kattintásra van, ugyanúgy, mint az eredmények
Rázós futam
A kamionosok is új győztest avattak, hiszen Wulfert van Ginkel korábban még nem nyert szakaszt a Dakaron. A holland pilóta honfitársát Hans Stacey előzte meg, aki immár több mint háromórás előnyt tudhat magának az összetettben.
Darázsi Zsolt nem kímélte a MAN-t a Dakar-rali kilencedik szakaszán, ennek nyomán a 16. helyen zárta a szakaszt. Nem kevésbé kiemelkedő az összetettbeli eredménye Szalay mentőangyalának, hiszen azon a listán már 17. A Szaller-Pocsik-Fasko hármas 24-ként zárt, míg a Szobi-Éder-Jobbágy hármas 27. lett. A pilóta így emlékezett a mai gyorsaságira:
„Az első 250 km nagyon sziklás, tevefüves volt, borzasztóan nehéz. A 300. km körül megálltunk az elakadt Carlos Sainznak segíteni, de mivel a saját szervizkamionja már a közelben volt, így végül nem kellett neki segítenünk. Viszonylag normális időben értünk be, semmilyen technikai problémánk nem volt, így lesz időnk még a tegnapinál is többet aludnunk.”
Ennél kissé kedvetlenebb volt a Szaller csapat: „Iszonyatosan elfáradtunk, elgémberedett és elzsibbadt szinte minden porcikánk, de az a lényeg, hogy beértünk a célba – mondta a navigátor, Pócsik László Károly. – A sziklás terep szétrázott minket, még szerencse, hogy a kamion bírta a kiképzést.”
A 29. Dakar-rali 9. szakaszának eredményei:
Autók:
1. 310 SCHLESSER DEBRON (FRA) SCHLES-FORD-RAID 05:32:03
2. 300 ALPHAND PICARD (FRA) MITSUBISHI +00:00:13
3. 302 PETERHANSEL COTTRET (FRA) MITSUBISHI +00:04:14
29. 333 PALIK DARAZSI (HON) NISSAN +01:51:44
48. 338 SZALAY BUNKOCZI (HON) OPEL +02:37:52
Motorok:
1 023 VINTERS (LET) KTM 06:08:51
2 002 DESPRES (FRA) KTM + 00:07:31
3 001 COMA (ESP) KTM +00:07:53
26 102 KATAI (HUN) KTM +01:10:46
Kamionok
1. 513 VAN GINKEL TIJSTERMAN – DE ROOY GINAF 06:47:47
2. 501 STACEY – GOTLIB – DER KINDEREN MAN +00:12:28
3 512 LOPRAIS – GILAR TATRA +00:13:20
16. 564 DARAZSI – LAKLOTH – SZALAI MAN +02:15:50
24. 561 SZALLER – POCSIK – FASKO (SLQ) MAN +02:57:21
27. 521 SZOBI – EDER – JOBBAGY (HON) MAN +03:18:20
A 2007-es Dakar Rali állása a 9. szakasz után:
Autók:
1. 302 PETERHANSEL COTTRET (FRA) MITSUBISHI 33:43:23
2. 300 ALPHAND PICARD (FRA) MITSUBISHI 33:51:13 00:07:50
3. 310 SCHLESSER DEBRON SCHLES-FORD-RAID +01:25:32
4. 309 AL ATTIYAH GUEHENNEC (FRA) BMW +02:02:21 (+42:00 büntetés)
5. 306 MASUOKA MAIMON MITSUBISHI +02:13:44
6. 305 MILLER PITCHFORD VOLKSWAGEN +02:14:26
7. 313 SOUSA SCHULZ VOLKSWAGEN +04:11:29
8. 320 GORDON GRIDER HUMMER +06:20:59 (+13:00 büntetés)
9. 318 HENRARD BECUE VOLKSWAGEN +07:18:55
10. 377 THOMASSE LARROQUE BUGGY +07:46:30 (+33:00 büntetés)
26. 333 PALIK DARAZSI (HON) NISSAN +12:11:51
40. 338 SZALAY BUNKOCZI (HON) OPEL +15:41:24
Motorok:
1. 001 COMA (ESP) KTM 36:41:31
2. 002 DESPRES (FRA) KTM +00:54:36
3. 008 CASTEU (FRA) KTM +01:11:15
4. 009 BLAIS (USA) KTM +01:34:20
5. 006 ULLEVALSETER (NOR) KTM +02:00:06
6. 004 ESTEVE PUJOL (ESP) KTM +02:32:11
7. 010 RODRIGUES (POR) YAMAHA +02:53:00
8. 023 VINTERS (LET) KTM +03:30:33 (+03:00 büntetés)
9. 020 MARCHINI (FRA) YAMAHA +03:33:02
10. 103 KATRINAK (SLQ) KTM +03:39:18 (+10:00 büntetés)
22. 102 KATAI (HUN) KTM +07:51:28 (+05:00 büntetés)
Kamionok:
1. 501 STACEY – GOTLIB – DER KINDEREN (HOL) MAN 38:36:01
2. 527 MARDEEV – BELYAEV – NIKOLAEV KAMAZ +03:07:11
3. 513 VAN GINKEL – TIJSTERMAN – DE ROOY GINAF +04:18:54
17. 564 DARAZSI – LAKLOTH – SZALAI (HON) MAN +15:13:24
22. 521 SZOBI – EDER – JOBBAGY (HON) MAN +17:42:57
26. 561 SZALLER – POCSIK – FASKO MAN +20:44:02