Hogy került kapcsolatba a Dakarral?
Bő 20 évvel ezelőtt hallottam először a Dakarról, de akkortájt, amikor az útlevelet is csak háromévente adták ki, álom volt az egész. Aztán a rendszerváltás után lett realitása, legalábbis az utazásnak, 2002-re sikerült összehozni és akkor Szalay Balázzsal, még mint navigátor vágtam neki a versenynek.
Akkor mi volt a legnehezebb az elindulás szempontjából?
A Dakar komplex dolog és megfelelő felkészülést igényel. Rendkívül nagy előnyt jelentett, hogy Balázs előtte már indult a versenyen és az ő tapasztalatira hagyatkozhattam. Azon a versenyen rendkívül sok mindent láttam, tapasztaltam.
Miért mondják azt, hogy a Dakar után azonnal megkezdik a felkészülést a jövő évre?
Én most is éppen az edzőteremben ülök és miután letettem a telefont, megyek le edzeni, ez a fizikai része. Plusz van egy másik momentum: a Dakarra, a Dakaron nem lehet felkészülni, ha az ember nem versenyzi végig az évet, akkor normális versenyeredményt nemigen lehet elérni.
A fölkészülésre egy hazai verseny is megfelelő lehet?
Azt gondolom, bármilyen autóverseny edzéselemet jelent a Dakar szempontjából.
Milyen oltás kell a versenyre?
Nem tudom megmondani pontosan, de az biztos, hogy a csapat tagjaival egyetemben már úgy nézek ki, mint egy szita. Van egy sárga könyv, amit az oltóközpontban töltenek ki évről évre: nagyok sokféle trópusi megbetegedésre oltják be az embert.
Igaz az, hogy a malária elleni gyógyszert nem veszik be a versenyzők, mert csökkenti a koncentrációt?
Ez igaz. Eleinte én is szedtem malária elleni gyógyszert, ma már nem. Az ember közérzete gyengül, tompa lesz tőle. Mali maláriával fertőzött terület, de mégis inkább gyógyszer nélkül vezetünk, mert a koncentráció minden másodpercben fontos.
Mi az, amit érdemes tudni a versenyautójáról?
A legfontosabb, hogy nem sok köze van az utcai autóhoz. Ez egy hosszú évek alatt sok tapasztalatot felhasználó, magyar szakemberek által fejlesztett és épített autó. A motorja, az a Nissan 350Z sportkocsiból származik, szériamotor. Ezen kívül viszont brutálisan megerősített szerkezet, és speciális versenytechnikai berendezései vannak, amik utcai autóban nem használatosak, mint például a hatfokozatú szekvenciális váltó.
Milyen a versenyző egy napja a Dakar-ralin?
Minden attól függ, hogy kinek a Dakarja, mikor és hol történik. Az első önálló Dakarunkat 2003-ban, amikor egy Toyotával versenyeztünk, is teljesítettük, de a közel három hét alatt egyszer sikerült fürödni. Ha az ember lassabb és sok időt tölt a pályán, akkor mire beér a táborba, már kaja is alig van, víz pedig biztos nincs, ahol fürödni tud. Idén egyetlen egyszer fordult elő, hogy nem fürödtünk és akkor sem azért, mert nem volt víz. Azzal, ha az ember gyorsul, és az élmezőnnyel tud tartani, nagyon sok ajándék jár: fürdés, normális kaja és normális mennyiségű alvás, ami ahhoz kell, hogy az ember másnapra újratermelődjön.
Mit jelent a normális kaja, az ember választhat a Dakaron, hogy mit szeretne enni?
A Dakar logisztikáját tizenegynéhány szállítórepülővel viszik táborról táborra. Mi elrajtolunk egy táborból, és mire célba érünk, a szervezők már felépítik a tábort a célterületen. Zseniális pilóták vannak, akik képesek a semmi közepén is leszállni ezekkel a hatalmas gépekkel. És e gépek egyike viszi az ellátást, a kaját, a vizet, a konyhát. Előre elkészített ételekből készítenek teljesen normális többféle főtt ételt.
Napközben esznek az autóban?
Egyáltalán nem. Van túlélő csomagunk, ami arra az esetre jó, ha valami baj történik és az embernek ott kell maradnia akár éjszakára is a sivatagban. Abban kis kalóriabombák vannak.
A videó után, a 2. oldalon újabb kérdésekre kapunk választ, többek között, hogy miért megy vissza Palik László évről-évre a sivatagba.
Mi történik azzal, aki a sivatagban marad, mert a tábor elindulásáig nem tudják megjavítani a járművét?
Két útirány van. Ha Mauritánia előtt történik a baj, akkor Marokkón át áthajóznak Európába, és hazavergődnek valahogy. B verzió: ha ez Mauritániában vagy az után történik, akkor már csak egy irány van, az Dakar. Akkor közúton el kell jutni Dakarba.
Olyan történt már, hogy valaki otthagyta a versenyautót a sivatagban?
Hogyne. Verseny közben jó néhány kiégett, megsérült versenyautót lát az ember a sivatagban.
Minek köszönhető az önök idei álomszerű Dakarja?
Egyrészt nagyon magas színvonalon készítették fel a technikánkat, illetve az elmúlt évben problémamentes volt a felkészülésünk, sokat versenyeztünk, jó állapotban kezdhettük el a versenyt. Fontos elem a tapasztalat, de ami a leglényegesebb, az a csapat. Nem szabad azt gondolni, hogy a Dakar egyéni teljesítmény: az egy közösségi eredmény.
Tavaly a résztvevők 40, míg idén már hatvan százaléka teljesítette a Dakart. Könnyebb volt az idei?
Soha nem fogok tudni válaszolni arra, hogy egy Dakar könnyű vagy nehéz, mert mindenki a saját versenyét futja. Ha az idei kiesőktől ezt megkérdezi, akkor nekik is lesz egy szubjektív véleményük a dologról. Azt gondolom, hogy a mezőny egyre felkészültebb, és évről-évre kevesebb az első Dakaros. Tehát tapasztalattal rendelkezők jönnek, és ettől stabilabbá válik a mezőny.
Viszont ennek van egy másik olvasata is, kiélezettebb lett a mezőny. 2003-ban, amikor először teljesítettem a távot, akkor az 52-ek voltunk, az időeredményünk pont a duplája volt a győztes Maszuokának: ő 52 óra alatt, mi 104 óra alatt mentünk végig. 2005-ben, amikor 18-ak lettünk, akkor ezt a lemaradást sikerült lefeleznünk. Eltelt újabb két év és ismét lefeleztük a különbséget, idén nagyságrendileg 25 százalék volt a hátrányunk a győztes Peterhanselhez képest, viszont nem 18-ak, csak 27-ek lettük: tehát az élmezőny sokkal masszívabb lett.
A verseny közben látják Afrikát?
Azt kell, hogy mondjam, hogy az etapokon, tehát a rajthoz vezető és a cél után lévő összekötő szakaszokon látunk valamit a környezetből. A versenypályából semmit nem látunk. Mindig a következő terepakadályt nézem, a navigátor pedig azt, hogy tudnánk a leghatékonyabban az adott területen áthaladni. Ez semmi másról nem szól ma már, csak a sebességről.
Érzik a kontinensen dúló szegénységet?
Igazán rossz érzés lesz úrrá az emberen a szegénységet látva, mégpedig a tehetetlenség okán. Azt látja az ember, hogy ennek a szegénységnek a leküzdéséhez egyedül kevés, itt a világ összefogására van szükség. Vannak olyan részei Afrikának, ahol mi is járunk, ahol több évszázadnyi idő telt el szinte mozdulatlanul. Ezek a képek fájdalmasan beivódnak az emberbe.
Hallgassa meg, hogy szól Palikék Nissanja
Miért tér vissza évről évre a Dakarra, hiszen már bebizonyította, hogy képes jó eredménnyel teljesíteni?
Ezt az egészet egyszerűen azzal a jelmondattal tudnám a leginkább megfogalmazni, amit egy porfelhőben előbukkant autó hátulján olvastam és nagyon igaznak tűnt: The ultimate adventure – A legutolsó kaland!
Milyen érzés volt a tavalyi sikertelenség után idén célba érni?
A Dakar idei élményét úgy tudnám leginkább megfogalmazni: számomra maradéktalan volt! Nagyon nem hittem volna, hogy az ember ilyet ki tud mondani, ezt eddig nekem sem sikerült. Dakar-méretekben nézve hiba nélküli verseny volt. Minden előre kitűzött célunkat teljesítettük, volt olyan, amit túl is teljesíttetünk. Azt szerettük volna, hogy a magyarok közül mi szerepeljünk az élen, így azt gondolom, hogy az alapvető céljainkat sikerült teljesítenünk és rendkívül kiegyensúlyozott versenyt vívtunk az egész Dakar alatt.
Milyen a viszony a magyar ellenfelekkel?
Ma már éles a verseny, de fair, tisztességes, honfitársias küzdelmet vívunk. Balázst idézve: a lovagiasság összes szabályát betartva, sőt sokszor azon túlmenően is küzdünk. Ha valakinek segítségre van szüksége a sivatagban, nem hiszem, hogy a mezőnyben lenne olyan magyar, aki ne segítene a másiknak. De ettől függetlenül ez egy éles verseny, ami jót tesz a sportnak, jót tesz nekünk, hiszen komolyabban készülünk, ez sarkall mindannyiunkat annyira, hogy a sportág élmezőnyében sikerül végeznünk.
Mit tervez jövőre?
Feltétlen ott leszünk a Dakaron. A céldobogóról legurulva az ember egyből elkezdi tervezni a 2008-as versenyt. De mivel egy hete érkeztünk haza, egyelőre az elemzés fázisában vagyunk, illetve az itthoni feladatainkat próbáljuk letudni. Ám, ahhoz hogy a hogyanról döntés szülessen a csapatban, hetekre van még szükség.
Köszönöm a beszélgetést