A Skoda autógyár áthelyezi termelését Csehországból, ha az EU tovább szigorítja a szennyező anyagokra megállapított kibocsátási normákat – idézte szerdán a Hospodarské Noviny című lap a Skoda igazgatótanácsának egyik tagját, Martin Jahnt.

A probléma abból ered, hogy az Európai Autógyártó Szövetség (ACEA) tagjai még 1995-ben elfogadtak egy olyan határozatot, melyben önként vállalták, hogy 2008-ra autóik átlagosan 140 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként. Csakhogy a gelsenkircheni műszaki főiskola által végzett kutatásból kiderült, hogy az autók kibocsátása jelenleg 161 gramm/kilométer.

Ez az eredmény is csak a Fiatnak, illetve a francia gyártóknak köszönhető, mert a német gyárak átlag alatt teljesítenek. A Volkswagen átlaga 163, a DaimlerChrysleré 184, a BMW modelljeié 190 gramm/kilométer. A Porschék ennél is súlyosabban károsítják a környezetet, 300 gramm szén-dioxid hagyja el a kipufogójukat minden kilométeren.

Ez a felmérés felhívta az Európai Bizottság figyelmét a problémára, amely ma tárgyalt arról a tervről, hogy az EU-ban eladható autók szén-dioxid-kibocsátását 2012-re átlagosan 130 gramm/kilométerben maximálja. Ez azonban a Skoda számára akár 2500 euróval is drágíthatja egy-egy autó gyártását. A cseh gyártónak már van gyára Indiában, de Oroszországban is épít egyet, ahol olcsóbban tudná előállítani járműveit.

Miután a tervezetet elfogadta az Európai Bizottság, valósággá válhat a Skoda fenyegetése. Az új szabályozás szerint egyrészt a motorok átalakításával, másrészt a bioüzemanyag elterjedésével és jobb hatásfokú autógumikkal kell elérni az előírt normát.