A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége javaslatot tett a pénzügyi felügyeletnek a gépjármű-felelősségbiztosítási lejárati idők megváltoztatásáról – tudta meg a Népszabadság.

Ez miért érdekes?

Jelenleg évente egyszer, minden év végén lehet biztosítót váltani a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetén. Ami hatalmas médiaérdeklődés és kampány mellett zajlik, így szinte minden érintetthez eljut a hír, hogy érdemes olcsóbbat keresni. A terv szerint nem egységesen, év végén járnának le a kötvények, a forduló mindig a szerződés megkötésének időpontjára esne, ezzel viszont megszűnne az év végi kötelezőkampány.

Ez kinek jó? Többféle verzió létezik. Egyes érvek szerint az ügyfeleknek jó a kampány megszűnése, mások szerint a biztosítók játhatnak jól.

2003 óta szabadáras a biztosítás, aminek hatására beindult a verseny. Az első években mindössze egy-kétszázezren váltottak biztosítót, tavaly viszont már közel félmillióan. Ennek hatására a piacot vezető Allianz és a második Generali is folyamatosan veszít korábbi részesedéséből. Ők azok, akik elsősorban támogatják a kezdeményezést, de az Aegon és az Union is mellettük van.

Kálózdi Tamás, az Allianz vezérigazgató-helyettese a Népszabadságnak azt mondta, szerinte a piac eljutott arra a szintre, ahol nem szükséges a kampány. Ha az együtt kötött biztosítások nem együtt járnak le, akkor nem lehet azokat összevontan kezelni – pedig ha erre mód nyílna, komplexebb szolgáltatást is kaphatnának az ügyfelek. Például: közös autóbiztosításokat kínálhatnának, egy csekken mehetne a casco és a kötelező, így csökkennének a költségek és a díjak is.

Jákfalvi Zoltán, a Generali gépjármű-biztosítási üzletág-igazgatója úgy véli, az év végi kampány elmaradása nem korlátozza a versenyt, hiszen a biztosítók levélben értesítenék ügyfeleiket az évfordulóról, a változó díjról.

A Közlekedési Biztosító Egyesület szerint az év végi kampány nélkül viszont nem lenne átlátható árverseny, és a kiadások is emelkednének. Egy-két hónap helyett állandó hirdetésekre, folyamatos kampányra lenne szükség az érdeklődés fenntartásához.

Egyelőre az is kérdés, ha a tervezet megvalósul, akkor a díjak egységes közzététele is megszűnne-e. Ha igen, a biztosítók akkor módosítanának díjat, amikor akarnak. Az Aegon vezérigazgató-helyettese, Bartók János szerint a biztosítók kötelező egyszeri díjhirdetésére mindenképpen szükség volna, amit az Allianz is támogat.