A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának adataiból megtudható, hogy Magyarországon jelenleg 557 ezer járművezetőnek van büntetőpontja – derül ki a Független Hírügynökség anyagából. Ha korosztályokra bontva vizsgálódunk, látható, hogy a 31 évnél fiatalabb vezetők közül 162 ezernek, a 32 és 57 év közöttieknek 332 ezer, az 57 és 71 éves korosztályba tartozók közül pedig 63 ezernek van pontja a nyilvántartás szerint. A 72 évnél idősebbek közül már csak 400 olyan vezető van, akit büntetőponttal sújtottak.
Ez jelentheti azt is, hogy a középkorú vezetők a legszabálytalanabbak hazánk utjain, ám valószínűleg inkább abból adódik fölényük, hogy ők vezetnek a legtöbbet. Illetve, míg a felállított korcsoport alsó része mindössze 14 évet fog össze, addig fölötte egy 25 éves sávot jelöltek ki.
Bár több mint fél millióan vannak, akik kaptak büntetőpontot, alig több mint 300 olyan van közöttük, akinek 14 pontnál több lenne. Ez annak is köszönhető, hogy két év után elévülnek a megszerzett pontok. Aki 18 pontot összegyűjt, annak fél évre bevonják a jogosítványát, és újra kell vizsgáznia. Hat éve került bevezetésre a büntetőpontrendszer, azóta mindössze 343 sofőrnek vonták be ideiglenesen a vezetői engedélyét.
2004-ben kisebb módosításon esett át a rendszer, mert akkor túl enyhének ítélték. Azóta a szabályszegés típusától függően adják a pontokat, azaz a komolyabb „bűntettért” többet kap a vezető. Azóta azok is kapnak pontot, akik nem kötik be a biztonsági övüket, vagy gyermekeiket nem ültetik gyermekülésbe, de a forgalmat irányító rendőr jelzéseinek figyelmen kívül hagyása, vagy a gyalogosok elsőbbségére vonatkozó szabályok megszegése is hasonló retorzióval jár.
Ebből a statisztikából is kiderül, hogy a gyorshajtás a legkomolyabb probléma a hazai közlekedésben. A rendszer életbe lépése óta 791 ezren kaptak emiatt büntetőpontot, közülük 227 ezren több mint 25 százalékkal lépték át a megengedett sebességhatárt.