Földgáz helyett

A földgázas (CNG – compressed natural gas) autók hazánkban nem terjedtek el, aminek a nagy nyomással üzemelő rendszer drágasága az oka. A maroknyi autóhoz így aztán kúthálózat sem épült ki. Debrecenben, Szegeden és Győrött van földgázkút a városi buszokhoz, de csak a több száz tagú autógázkút-hálózat valódi alternatívája a benzinnek és a gázolajnak.

Dual, azaz LPG

A Skoda erre alapozva vezeti be májustól hazánkban az LPG-vel működő Dual-modelleket. Autógázas változat a Fabiából, az Octavia Tourból és az Octaviából is választható. Nagy előnyük, hogy ezzel az átalakítással nem ugrik a 3 éves gyári garancia, ami a korábbi átépítéseknél megtörtént.

Alig látni, hogy a motor gázzal is működik
2 849 000 Ft a gázos Fabia 1,2 Combi alapára

2 849 000 Ft a gázos Fabia 1,2 Combi alapára

2 849 000 Ft a gázos Fabia 1,2 Combi alapára


Literenként 110-120 Ft mínusz

Elsősorban a gázüzemmel megspórolható 25-30 százaléknyi üzemanyagköltség a vonzó, de az autógáz égése során a károsanyag-kibocsátás is jelentősen csökken.

Az autógáz és a benzin literje között most úgy 110-120 Ft az árkülönbség, de a megtakarítás ennél valamivel csekélyebb, mert gázból 5-10 százalékkal többet fogyaszt az autó. A hátrányok között említendő a pótkerék eltűnése, amit egy járdázással kihasított abroncs esetében nem pótol a gumijavító szett. A mélygarázsokba való behajtás is tilos gázüzemű autóval.

A pókerék helyére megy a tartály

A pókerék helyére megy a tartály

A pókerék helyére megy a tartály


A Skoda Dual-modellek motorja mindig benzinnel indul be, majd automatikusan átkapcsol gázüzemre, de a két mód között kézzel is válthatunk. Az egyik üzemanyag kifogyásakor önmagától a másikra kapcsol a rendszer. Az autók hatótávolsága elméletileg sokkal nagyobb a pótkerék helyére beépített gáztartállyal, de aki a gázszettre áldoz, az az olcsóbb üzemanyaggal akar járni, nem pedig benzinnel.

Utólag 300 000 Ft körül

A betöltőnyílás a benzintank mellett van, nem a lökhárító alatt kell kavarni a gázcső csatlakoztatásáért, de ez a benzinkutasnak öröm csak. Itthon a tulaj nem tankolhat maga, csak a töltőállomás-kezelő. A karbantartási ciklus marad 15 000 km olajcserével, az átvizsgálás 30 ezrenként esedékes.

Alig látni, hogy a motor gázzal is működik

Alig látni, hogy a motor gázzal is működik

Alig látni, hogy a motor gázzal is működik


Az olasz gázszettet az erre jogosult márkaszervizek használt Skodákba is beépítik, nagyjából 300-320 000 forintért. Jelenleg a hálózat kis része (12 márkaszerviz) jogosult csak a gázrendszer beépítésére, karbantartására.

A költségeket egy párezer forintos gázszűrőcsere növeli, óradíjban plusz 20 percet fizetünk a gázrendszer átnézéséért. A kipufogódobok gyorsabb elhasználódását nem tapasztalták a Skoda-importőr autógázzal járó munkatársai.

1000 autó idén

Egy következő lépésben, idén év végén az importőr bioetanollal működő Skodák piacra dobását is beharangozta, de az etil-alkoholos ellátás kiépüléséig ez aligha lesz vonzó alternatíva. Az autógázas Dual Skodákból azonban még idén 1000 autó értékesítését tervezi a vezérképviselet.