Az ÁAK Zrt. által megvizsgált két év baleseti statisztikáinak elemzése alapján kiderült, hogy az autópályákon bekövetkezett halálos balesetek közül minden nyolcadik a megállásból, illetve az úttesten történő gyalogos közlekedés miatt történik.

A társaság néhány jó tanáccsal is szolgál, hogy ha már műszaki okokból meg kell állni, akkor legalább biztonságosan tegyük. Talán a legfontosabb, hogy a leállósávot tilos előzésre használni, ez nem arra való. A közlekedési szabályok durva megsértésén túl ez még az esetleges baleset helyszínére érkező mentők, rendőrök munkáját is akadályozza,

A leállósáv nem erre való
A leállósáv nem erre való

A leállósáv nem erre való

A leállósáv nem erre való


mert csak itt tudják megközelíteni a helyszínt, így akár életek is múlhatnak a szabálytalanságon.

Óvnak attól is, hogy pihenőhelyként használják az autósok a leállósávot, hiszen az autópályák mellett átlagosan 10 kilométerenként találhatóak kiépített, WC-vel is ellátott pihenők.

Ha mégis meg kell állni, akkor érdemes számítani arra, hogy bármikor az autóba rohanhat egy gyorsan haladó másik jármű, így jobb, ha az utasokat kiparancsolja a vezető a lerobbant gépkocsiból, és inkább a leállósávtól távolabb, a szalagkorlát mögött várják meg a műszaki mentést.

Ilyenkor nem szabad megfeledkezni a vészvillogó használatáról és az elakadásjelző háromszög kihelyezéséről. Utóbbit az autótól aránylag messze, legalább 150 méteres távolságba kell kihelyezni. A fényvisszaverő mellény viselése egyelőre még nem kötelező a hazai autópályákon, de használatuk mindenképpen indokolt.