A New York-i székhelyű Cerberus Capital Management L.P, – a világ legnagyobb magánbefektető cége – leányvállalatán keresztül többségi tulajdonrészt szerez a Chrysler-csoportban. Ezzel pedig formailag megszűnik a kilenc évvel ezelőtt létrejött DaimlerChrysler-óriás.

A Cerberus 5,5 milliárd eurót (1371 milliárd forint) fizet a Chrysler-csoport részvényeinek 80,1 százalékáért, a DaimlerChrysler AG viszont megtartja a további 19,9 százalékot. A Chrysler működtetetésére új céget hoznak létre, ami a Chrysler Holding LLC nevet kapja, mialatt a DaimlerChrysler másik ágából Daimler AG. Lesz. A Chrysler-csoporthoz tartozik a névadó mellett a Jeep és a Dodge is, míg a Daimlerben a Mercedes-Benz és a Smart marad, ha a személyautókat nézzük.

Persze egy ekkora üzlet nem sima adok-veszek. A Cerberus úgymond megszabadítja az Daimlert a veszteséget termelő márkáktól, a németek nemhogy nyernek, de mínuszban szállnak ki. A vételár nagy része – 4,5 milliárd euró – ugyanis nem a németek kasszájába kerül, hanem a Chryslernél fektetik be, emellett a Daimlernek az aláírásig tehermentesítenie kell a Chryslert, amire viszont állítólag nem lesz elég a fennmaradó 1 milliárd, további 200 millióra lesz szükség. Ha ez nem lenne elég, további 300 millió eurós kölcsönt is biztosít a Daimler AG. a Chrysler Holding LLC-nek. A vége pedig 0,5 milliárd mínusz.

Kérdéses azonban, hogy a Cerberus miként fogja felvirágoztatni a Chryslert, ami a Mercedesnek sem ment, pedig mindent megtettek. 2001-ben még 48 munkaóra jutott egyetlen járműre a teljes gyártást tekintve, amit leszorítottak 30-ra. Az utóbbi hat évben 40 százalékkal javítottak a járművek minőségén. 2001 óta 34 új modellt mutatott be a Chrysler-csoport, amivel az egyik legfiatalabb portfólió az övék. Nem mellékesen 2002 óta 7,4 milliárd eurót fektettek be, ám ez sem segített.

Vélhetően bíznak a felvirágozásban a Daimlernél is, hiszen mi másért tartanák meg a jelentősnek mondható 20 százalékos csomagot.