Egyes esetekben extrém többletfogyasztást okoz az utastér lehűtése – állapította meg az ÖAMTC. Az osztrák autóklub öt különböző autóval végzett fogyasztásmérést, amelyek különböző fejlettségű légkondicionálókkal dolgoztak. A feladat a 31 fokos belső tér 22 fokra való lehűtése volt egy benzines Opel Vectra 2,2, egy kétliteres Mazda6, egy Ford Fiesta 1,4 és két Audi A4 számára.
Plusz 4 liter
Méréseik alapján a hűtési fázis elején ugrik meg erősen a fogyasztás. 100 kilométeres fogyasztásra felszorozva a legkisebb érték 2,47 liter volt, míg a legmagasabb elérte a 4,15 litert. Később a hűs utastér fenntartásához szükséges energiafelhasználást mérte az ÖAMTC. Itt jóval kisebb volt a kiugrás, csak 0,76 és 2,11 l/100 km között mozgott.
Kiskocsival a legrosszabb
Legrosszabbul a 80 lóerős Ford Fiesta 1,4 tulajdonosai járnak, mert százalékosan ennél okozza a legnagyobb többletfogyasztást a klímaberendezés. A kétféle mérésből összesen 1,18 literes, 20 százalékos plusz adódott. A klímakompresszor akár 7 lóerő teljesítményt is levehet a motorból, ami a teszt leggyengébb, 80 lóerős motorjánál nagy érvágás.
A dízelek és a benzinesek között nem mutatkozott eltérés, amit egy 163 lóerős Audi A4 1,8T és egy 170 lóerős A4 2,0 TDI összehasonlításával vizsgáltak.
Durva különbség a légkondik között
Nem így az elektronikusan szabályozott és a kézzel csavargatott légkondik között. Az eredmények alapján a modernebb és automatikus vezérlésű klímaberendezések az Audikban lényegesen kevesebb üzemanyagból dolgoznak, mint a manuálisak a Mazdában és az Opelben.
Az autóklub megmérte, mi a helyzet a nyitott ablakkal. Itt nem jelentkezett többletfogyasztás, de a nyitott ablakkal csak huzatot és zajt sikerült teremteni, a környezetnél hűvösebb utasteret nem.
Autó típus |
Fogyasztás klíma nélkül / klímával | % |
Audi A4 1,8 T | 8,24 / 8,67 | +5,2% |
Audi A4 2,0 TDI | 6,04 / 6,42 | +6,3% |
Ford Fiesta 1,4 | 5,93 / 7,11 | +19,9% |
Mazda6 2,0 | 7,35 / 8,10 | +10,2% |
Opel Vectra 2,2 direct | 6,60 / 7,68 | +16,4% |
A városi és az országúti mérések átlaga klíma nélkül és bekapcsolt légkondival, l/100 km-ben, majd a többletfogyasztás százalékosan