Ekkorára teszik a szakértők azt az összeget, amellyel a kartellezés megrövidíthette az adófizetőket, vagyis a normál árhoz képest ennyivel drágábban épültek az utak. A bizonyítható kár számszerűsítésére a NIF által megbízott ügyvédi iroda ötféle számítást vizsgált, végül a társaság választotta ki a kár kiszámítására alkalmazandó módszert, amelynél a fő szempont az alátámaszthatóság volt. Az értesítést egyébként pénteken postázzák az útépítőknek.
A lap által megkérdezett cégek egyebek mellett alkotmányossági szempontból tartották aggályosnak a kártérítést, mert ugyanazért a cselekedetért többször büntethetik őket.
Korábban ugyanis a Gazdasági Versenyhivatal összesen hétmilliárd forintos bírságot szabott ki a Betonút Rt.-re, a Debmút Rt.-re és az Egút Rt.-re, a Hídépítő Rt.-re és a Strabag Rt.-re, mert a cégek 2002-ben és 2003-ban előzetesen megegyeztek egymással abban, melyikük mely autópályaszakaszt fogja megépíteni, ehhez igazították áraikat a tenderek megnyerése érdekében. Arról is megállapodtak, hogy az elnyert közbeszerzési megrendelésekbe hogyan vonják be egymást alvállalkozóként. Vagyis felosztották egymás között a piacot.
A sztrádaépítő cégektől a Fővárosi Önkormányzat is jóvátételt követel. Sőt a 32 milliárdon felül még a további tenderekből is kizárhatják a cégeket, ami igazán komolyan befolyásolhatja jövőjüket.
Forrás: Világgazdaság/Index