Halk gumikat az autókra! 1

Buszoknál már létezik halk abroncs

Buszoknál már létezik halk abroncs

Az EU környezetvédelmi miniszterei kedden tárgyalnak Luxemburgban holland kollégájuk indítványáról, amely szerint az új gépjárműveket már csak csendesebb gumikkal lehetne felszerelni.

Jacqueline Cramer szerint ma már minden jelentősebb gyártó kínálatában szerepel a hagyományoshoz képest fele olyan zajos kerék, amelyet a gumi összetétellel és a profil módosításával érnek el.

Egyes országokban csak azok a tehergépjárművek közlekedhetnek éjszaka, amelyeket az úgynevezett „csendes motorral”  szerelnek. Az utóbbi 30 évben a motorzaj tekintetében jelentős előrelépést tettek a gyártók, ám a kerekektől érkező hang szinte ugyanolyan nagy, mint 1970-ben.

Mérések szerint a környezetbarát autógumi csak három decibel zajt okoz, amely kedvező az autópályák és forgalmas utak környékén élőknek, csakúgy, mint az autóban ülőknek. Cramer szerint az új eszközzel sokkal kevesebbet kellene költeni a környezeti zajártalmakkal szembeni védekezésre, mint például lakóépület szigetelésre, vagy az autópályák mentén felhúzott zajtompító falakra.

Emellett jelentős megtakarítást lehetne elérni, ha a magas zajszint miatti megbetegedéseket is sikerül visszaszorítani. Becslések szerint az Európai Unióban összességében mintegy 48-100 milliárd eurót lehetne megspórolni.

Az Európai Parlament előtt lévő másik javaslat is változást vár a gumiktól. 2012-re az autógyártóknak a jelenlegi 165-ről 2012-re 120 gramm/ kilométerre csökkentenék az Európában forgalomba helyezett új autók széndioxid-kibocsátását. Ebben 10 gramm csökkenést várnak a gumik és az üzemanyagok átalakításából.

Forrás: FH