Az évvégi adóoptimalizálás nagy kérdése: autó legyen vagy motor? Egy kisebb autó annyiba kerül, mint egy nagyobb motor. Szóval, egy motor a szabadság illúziójával vagy egy autó a praktikum bilincsével?
Gergő a BMW 1-est és a BMW F800 ST motorbiciklit jelöli ki összevetésre. Mindkettő hasonló kaliber, elérhető árú kezdő modell. Attila javaslatára (aki csak akkor érzi jól magát, ha nyakig varacskos lehet) a jósvafői Béke-barlang bejárata a cél. Győzzön a jobbik!
A PDAMániának hála egy Garmin Nüvi navigáció is felkerül a motorra.
Indulás előtt Attila kezembe nyom egy impregnált kezeslábast, majd megkérdezi, hogy van-e gumicsizmám. Mert úgy tudja, hogy a barlang kijárata 4 km-re van a bejárattól és néha van egy kis víz odabent. A közeli kertészeti árudában így beruházunk két pár fröccsöntött latex lábbelibe.
A motor variálható méretű túradobozaiban a teljes menetfelszerelés elfér. Ha azonban kitömjük őket, nem árt egy jógaoktató barátnő, aki képes átlendíteni a lábát felettük. PDAMánia még egyszer demózza a motoros navigációt, majd elindulunk. Nekem jut a motor, a többiek megtöltik az 1-est.
Kezdetben zavaró, hogy enyhén előredőlve ül az ember és az indexet szokni kell. Fél óra tanulás után minden jobban kézre áll, mint bármi más, aminek két kereke van. Akár egy hetet is lehetne ülni rajta. Az F800 ST-n 120-130-as tempónál a vezetőt pont megtartja a szembeszél. A lábak és az ülés helyzete tökéletes. A fedélzeti számítógép előre látja a jövőt, teljes a kényeztetés. Csak az a robogós hang, az ne volna. A két hengerből olyan férfiatlan zajok jönnek, mintha egy Yamaha robogó lenne. Semmi 650-es krampácsolás, semmi boxer-kerregés. Aki nem néz ide, annak úgy tűnhet, kanállal ütök egy zománcbilit.
Az M3-as Gyöngyös felé sima ügy. A fergeteges nyomatékleadás pillanatokra Talmácsivá változtat. A kétliteres dízel BMW ilyenkor apró ponttá zsugorodik a tükörben. Viszont kétszer is meg kell állni, mert amíg az autóban lehet mozogni, a motoron abban a testhelyzetben marad az ember, ahogy felszáll.
Miskolc után hamar kijönnek a hátrányok. Nem lehet csokit enni, mert szétkenődik a sisakplexin és a kormányt is el kellene engedni. Az ivásról már nem is beszélve. Gergő és Attila viszont szendvicsezik, csokit eszik és kaszinózik.
A fogyasztásmérő szerint a motor beéri 4 liter benzinnel, míg az autóba 6 liter gázolaj kell.
Az autóban viszont kétszer annyian férnek, mint a motoron. Az autópályán egyértelműen az autó a jobb. A F800 ST nem szereti ezt a terepet. Dinamikusan eléri a 195km/h sebességet, ügyesek az ABS-es fékek, de mégsem ide való.
Amint letérünk az autópályáról (navigáció hibátlan) és beérünk az erdős szerpentinre, főlénybe kerül a motor. Az F800 ST egy igazi sporttúra-motorbicikli, ahol inkább a túra szót kell aláhúzni. Igazi első motor. Nagyon jóindulatú, akár kezdők is bátran csimpaszkodhatnak fűthető szarvaiba. Jól néz ki. Európa legrangosabb formatervezési díját a 2007-es iF Gold Awardot is megnyerte (lásd külön doboz).
Önmagukat keresők, szabadságérzést vágyók, sátrazást és zimmer frei-t preferálók járműve ez. Lételemei: a kaland és a túra. Ezzel szemben az 1-es BMW megállapodottság, felkészülés a gyerekre, panzió vagy szálloda, semmi sátorcölöpverés.
A barlangban az vár, amiért jöttünk. A kaland. Beöltözöm a vászon kezeslábasba. A fejlámpa meg otthon maradt. Fazon és Malvin barlangi szakemberek széles mosollyal tudatják, hogy 9 fokos a víz odabent és hogy van, ahol mellig ér. Ezen mindannyian jót próbálunk nevetni.
A gumicsizma jó szolgálatot tesz – az első 50 méteren. A térdig érő vízben már tökéletesen mindegy.
Egy ideig próbálkozunk azzal, hogy kiöntsük a lábbeliből a vizet. Ebben az a jó, hogy az impregnált nadrág szárában végigfolyik a jeges víz, elborítva minden addig meleg lágy részt.
Az egyetlen ideális megoldás, ha az ember megáll a vízben. Ilyenkor a láb hője átmelegíti a csizmában lévő vizet és az így létrejövő vízzokniban már teljesen elviselhető a mikroklíma.
BMW Design-díjak |
F 800 S, és a BMW K 1200 GT motorbiciklik Európa legjelentősebb ipari formatervezési díját, az Industrie Forum Design iF Product Design Awards aranyérmét szerezték meg. Az autók között szintén aranyérmet szerzett az új BMW 3-as kupé. Ezzel egyidejűleg 2007-es Red Dot nemzetközi formatervezési díj (Red Dot Award) is a Chris Bangle vezette részleghez került. A nemzetközi megmérettetésben 43 ország 2548 ipari formatervvel indul. A BMW formatervezési részlege idén az Év Design-csapata (Designer Team of the Year) lett. (Korábbi évek nyertesei: LG, Apple, Nokia, Pininfarina) |
Aki a testén akarja érezni az anyatermészetet, az motort vesz, mert kemény.
Aki ennél puhább, az autót. Persze a legjobb, ha mindkettőt megveszi, mert még a legkeményebbek is szeretnek néha pihizni egy kicsit.
Köszönjük Fazonnak és Malvinnak a barlangi vezetést és minden egyéb segítséget.