Az EU Közlekedés és Környezet Munkacsoportjának (European Federation for Transport and Environment) felmérése szerint a német gyártók jelentősen elmaradnak a szén-dioxid-kibocsátás terén a franciákkal szemben. A felmérés a 2006-os gépkocsikat vette sorra azoknál a gyártóknál, amelyek legalább 200 ezer autót eladtak Európában, vizsgálva az egy kilométerre eső szén-dioxid-kibocsátásukat.
Aláznak a franciák
Ennek nyomán kiderült, hogy a német gyártók esetében 2005-höz képest nemhogy csökkent volna, hanem 1 grammal (0,6%) 173 grammra nőtt az átlagos kibocsátás. Ehhez képest a francia gyártók 1,9 százalékos csökkentést értek el, de nem is ez az igazán megalázó, hanem hogy 147-ről indultak, és jutottak 144 grammig. Azaz szinte már tudják az Európai Autógyártók által 1998-ban 2008-ra egységesen vállalt 140g/km-es normát. A japán gyártók 2,8 százalékos csökkenéssel 161 grammnál járnak.
A legnagyobb fejlődést a Toyota tudhatja a magáénak, amely gyár 5 százalékot javított 2005-höz képest. Persze a német gyártók között is van eltérés, hiszen miközben a BMW-nek sikerült 2,5 százalékos csökkentést (188-184 g/km) elérni, addig a VW-csoport +0,9%, a DaimlerChrysler (Mercedes, smart, Maybach, Chrysler) 2,8 százalékkal rosszabb (188 g/km) eredményt mutathat fel. Ezzel a 14 gyártót vizsgáló felmérésben utolsó a DaimlerChrysler, amelyet még a szintén szörnyen teljesítő Suzuki is megelőzött.
Könnyű autók kellenek
Ha az abszolút kibocsátási sorrendet vizsgájuk a gyártók esetében, ott a PSA (Peugeot, Citroën) áll az élen (142 g/km), megelőzve a Fiatot (144 g/km), a Renault-t és a Toyotát. Az utolsó három helyen a Mazda, a BMW (184 g/km) és a DaimlerChrysler (188 g/km) áll.
A jelentés a probléma megoldására is kijelöl egy utat. Szerintük ugyanis egyértelműen az autók tömegének növekedése az oka az egyre növekvő szén-dioxid-kibocsátásnak. Ha tisztább autókat szeretnénk, akkor kisebb, könnyebb autókat kell gyártani, nem elég egy-két Eco-modell piacra dobása a globális felmelegedés elleni küzdelemben.
Jönnek a zöld autók
Jövőre várhatóan a német autógyártók is jobb eredményt mutathatnak fel, hiszen szinte mindegyikük megkezdte a környezetkímélőbb modellek árusítását, ilyen a VW Bluemotion vagy a BMW Efficient Dynamics sorozat.
Mindenesetre nagyon össze kell kapniuk magukat, hiszen várhatóan a jövő hónapban elfogadják azt a határozatot, amely már törvényben írja elő, hogy 2012-től az Európában forgalomba helyezett járművek szén-dioxid-kibocsátása maximum 120 gramm/kilométer lehet. A jelentés is sürgeti a törvényi szabályozást.