Délelőtt apró, piros elektromos autó parkolt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kapuja előtt, amit fotósok, újságírók rajongtak körbe. Mintha valami igazi újdonság lett volna, pedig már tizennégy esztendős a járgány. Ami mégis lázba hozta a közönséget az a tény, hogyha minden jól megy, hamarosan magyar gyárban készülhet a környezetbarát miniautó.

Vidám belső
Ki hagyta bent az ejtőernyőjét?

Ki hagyta bent az ejtőernyőjét?

Ki hagyta bent az ejtőernyőjét?


Aztán egyszer csak megérkezett a miniszter, bepattant a meglehetősen szellős járgányba, majd hangtalanul elviharzott, hogy néhány biciklit és rollert osszon ki egy rajzverseny apró győzteseinek. Mi követtük, hogy további részleteket tudhassunk meg a megkopott emlékű Puli lehetséges utódjáról.

Neve nincs a járgánynak, így Kóka János pályázat kiírását fontolgatja. Ha minden jól megy, akár a Pannon Puma nevet is megkaphatja, mi ezt szorgalmaznánk. Annak ellenére, hogy a kérdésekre adott válaszok szerint közel sem áll annyira jól a kisautó sorsa, hogy a névválasztás lenne a legkomolyabb tennivaló. Azért kicsit bízunk benne, mert a tervek között szép gondolatok is helyet kaptak. Így a forgalmazóknak kötelező lenne napelemekkel táplált töltőállomásokat építeni, ahol a kisautó vásárlói ingyen tölthetnék fel a lemerült akksikat.

Takarékos, de drága

Ki jön el egy körre?

Ki jön el egy körre?

Ki jön el egy körre?


Bár az autó igen gazdaságos, – a gyártó számításai szerint 350 forintból 100 km-t lehet leautózni – a kisszériás gyártás miatt még igen borsos árral kell számolni. Az alapkivitelért itthon 15 ezer eurót (3,8 millió forintot) is elkérhetnek, ha egyszer beindul a hazai gyártás.

Mikortól?

Erre a kérdésre nem kaptunk választ, bár a tárca üdvözölné, ha Székesfehérvár adna otthont a gyárnak és munkát a helyieknek. Szépen hangzik, és még akár különleges kedvezményeket is kaphatna a gyár, ha hazánkban épülne az üzem.

Hogyan működik?

Miniben a miniben

Miniben a miniben

Miniben a miniben


A mindössze 730 kilogrammos villanyautót hagyományos akkumulátorok hajtják, meglepően jó hatásfokkal. Vegyes üzemben 85-110 kilométeres hatótávolság érhető el az egyelőre névtelen kisautóval, miközben a 100-120 km/órás sebességről sem kell lemondani. Ha lemerült, akkor a porszívóhoz hasonlóan egyszerűen be kell dugni a konnektorba, majd három óra töltés után folytatódhat a móka.

12 kW-os – ez nagyjából tíz hajszárítónyi teljesítmény – villanymotorja az első kerekeket hajtja, fékezéskor képes a mozgási energiát ismét villamos energiává alakítani. Elől tárcsa, hátul dobfékek lassítják, és kívánságra ABS-szel, légzsákkal is felszerelik a jószágot.

Az utasok biztonságáról a csővázas alapra épülő műanyag karosszéria gondoskodik, de akit ez nem győz meg, annak a négycsillagos törésteszttel is eldicsekszik a leendő forgalmazó.