A második TT
Az olaszoknál van Lamborghini Gallardo, a németeknél több Porsche és sport Mercedes. Végre a magyar rendőrségnek is lesz egy büszkesége, amivel a külföldi kollégáknak megmutathatjuk, hogy milyen színvonalú autógyártás van itthon – mondta el Óberling József, az autópálya-rendőrség vezetője.
Két és fél évvel az első brutális elfogóautó után ma újabb erőteljes autóval bővült a rendőrség járműparkja. Az Audi TT 3.2 verziószám-ugrását a két hengerrel nagyobb motor indokolja, az autópálya-rendőrség ugyanis egy V6-os Audi TT Coupéval gazdagodott.
A 3,2 literes motor 250 lóerős, de nemcsak a nagyobb teljesítmény, hanem főként az összkerékhajtás miatt döntött az importőr a hathengeres mellett a kétezres TFSI-vel szemben. A gyári 100-ra gyorsulási adat 5,9 másodperc, a végsebesség pedig 250 km/óra, amiből az alacsony fényhíd alig vesz el valamit.
Nem a parancsnoki ülepeknek
Míg az előző TT-t a Győr-Moson-Sopron megyei kapitányság használja az M1-esen, az újat Fejér megye kapja az M7 ellenőrzésére. Óberling József, az autópálya-rendőrség vezetője egyértelművé tette, hogy nem főparancsnoki parádéskocsi lesz a kézi váltós TT-ből, kint a sztrádán fogjuk majd látni.
Na nem a mindennapi járőrözésben. Ahhoz túl drága a kocsi üzemeltetése, részben a fogyasztás miatt, másrészt a kis csomagtartóban nem férnek el a rendőri munka kellékei a terelőkúpoktól a helyszínelési felszerelésig. Felvezetési feladatokat is kap majd a TT, amihez jól jön a 250 lóerő. A rendőröknek ugyanis pocsék érzés, ha a Köztársasági Őrezred nagyteljesítményű autói tolják maguk előtt a kék villogóst.
A fényhíddal lehet gond
Egy alapáron 14,1 milliós autónak fúróval nekiesni furcsa érzés. A szervizből fel is hívták Mátrabérci Sándor Audi-márkaigazgatót, hogy biztos átfúrhatják-e a tetőt, de a villogó miatt nem volt mese.
A fényhíd rögzítése komoly feladat, mert ha elemeli a menetszél, horror hangot ad. A rendőrségnél szolgáló Mondeo ST villogója 100-tól kezdi az ijesztgetést, 200-nál olyan a hangja, mintha egy vashordóban ülnénk, amit kintről kalapáccsal vernek – mondták el az átadásban résztvevő rendőrök. Megtudtam tőlük, hogy az eredetileg 226 lóerős Mondeók egyike chiptuninggal óra szerint a 280-ba is belekaristol, míg a szériamotorral jó esetben is 270 a vége.
Jó a svédeknek!
Kedvencük a Saab 9-5 kombi volt, amelyet a svéd sztrádán dolgozó kollégák adtak kölcsön kipróbálásra. Ebben a kocsiban azt szerették, hogy rendőrautónak épült. Az automata váltóval el sem kellett venniük a kezüket a kormányról, a plafonból lehajtható mikrofon révén a forgalmazáshoz sem, ami nem a nagybani áruterítést jelenti, hanem a rendőrségi rádió használatát. A feltűnő szín miatt messziről lehúzódnak előle, kombiként minden elfér benne, van hozzá keresőfény és a 260 lóerős turbómotor is tud valamit.
A gyorshajtók elleni harcban a lóerőknél van egy sokkal fontosabb fegyver. Aki nem gyorsabb a hangsebességnél, azt könnyen elkapják a rendőrök, mert az üldöző szól a kollégáknak, hogy álljanak be középre 60-nal és lassítsák le a forgalmat. A gyorsan feltorlódó sorban egy 500 lóerős autó is hiába próbál menekülni, a meglógásra akkor van esélye az illetőnek, ha az első lehajtón eltűnik az autópályáról.
Megint megszűnik
Most a TT-t leszámítva szó sincs az autópark fejlesztéséről, mivel december utolsó napján megszűnik a mai autópálya-rendőrség. Nem először számolják fel önálló szervezetként az autópálya-rendőrséget, az ORFK decentralizálása jegyében 1992-1993-ban a megyei kapitányságok kapták meg a feladataik ellátását. Aztán 2004 nyarán létrehozta, most pedig megszünteti az egységet a kormány.
A számos tréningen, jó sok adóforintból kiképzett rendőrök szétszórása aligha tesz jót a munkának. Arról nem is beszélünk, hogy a hónapok óta tartó bizonytalanság mennyire rossz az ott dolgozóknak. Az eszközök, köztük az RS Octaviák viszont könnyen átadhatók.