Az Európai Bizottság ma jóváhagyta azt az előterjesztést, amely szigorúan korlátozná az EU tagállamaiban gyártott autók szén-dioxid-kibocsátását. Az irányelvet még a 27 tagállam kormányának is jóvá kell hagynia.
A szabályozás keretében az európai autógyártók 2012-re a forgalomba helyezett új autóknak maximum 120 g/km lehet a szén-dioxid-kibocsátása. 130 grammig az autók átalakításával kellene eljutni, míg 10 gramm csökkenést várnak a gumik és az üzemanyagok átalakításából. A kívánt értéken felül grammonként 2012-ben 20, 13-ban 35, 14-ben 60, 2015-ben pedig már 85 eurós büntetést kellene fizetni.
A szabályozás flottákra terjed ki, így a gyártók ezután is forgalomba hozhatnak majd nagyobb fogyasztású, és így természetesen nagyobb károsanyag-kibocsátású modelleket is, de a csökkentés ezeknél a járműveknél lesz komoly mértékű. Agyártók összefogva is vállalhatnak kvótákat. Az évi 10 ezernél kevesebb járművet előállító autógyártók pedig egyéni elbírálást is kérhetnek.
Az EU-s számítások szerint a korlátozásokkal 2015-re a tagállamok személygépkocsikból származó CO2-kibocsátása 19 százalékkal csökken.
Az érintett gyártók már korábban is tiltakoztak, és most is bírálják a teljesíthetetlennek vélt korlátozást, amely az európai autóipar versenyképességét is ronthatja majd.
A BMW álláspontja szerint a naiv elképzelések eltorzítják majd a piacot a kisautók irányába, a Peugeot-Citroen pedig versenyellenesnek, gazdaságtalannak és környezetellenesnek bélyegezte az EU-direktívát.
Sergio Marchionne, az Európai Autóipari Szövetség, egyben a Fiat vezetője szerint a gyártók egyetértenek az EU-val a kibocsátáscsökkentési célokban, de a mostani tervezetnél rugalmasabb szabályozásra van szükség és az előirányzott büntetések is túlzottak, ezért arra kéri a tagországok kormányait és az Európai Parlamentet, hogy fontolják meg a kérdést a következő hónapokban.