Ratan Tata a Tata cégbirodalom elnöke ma hivatalosan bemutatta a régóta várt olcsó autót a 9. New Delhi Auto Expo-n. Az emberek autójának nevezett Nano még idén piacra kerül Indiában. Műszaki kialakítása és biztonságtechnikai eszközeinek hiánya miatt Európába nem forgalmazzák majd az autót.
Tata megerősítette azt is, hogy ígéretükhöz híven Indiában 1-lakh (100 ezer rúpia 2500 dollár), azaz 432 ezer forintos áron árulják majd a Nano alapváltozatát. Ám nemcsak minimálváltozat készül, lesz jobban felszerelt kivitel is.
Mint a vezető elmondta szeretnék átültetni a családokat autóba, hiszen rendkívül veszélyes, amikor az apa vezeti a robogót, gyermeke előtte áll, míg a felesége egy babával hátul ül. Erre megvan mind esély, hiszen India dinamikusan fejlődik és egy tanulmány szerint 2020-ra több száz milliós vevőkörelehet az ultra-olcsó autóknak.
A Nano 3,1 méter hosszú, 1,5 méter széles és 1,6 méter magas. A négyajtós kocsiban a kerekeket maximálisan a sarkokba tolták, míg a motor hátulra került, ami lehetővé teszi, hogy a lehető legnagyobb utasteret alakítsák ki az aprócska autóban. Az ott mérvadónak számító, de nálunk is ismert Marutihoz képest 8 százalékkal rövidebb, de 20 százalékkal nagyobb belsőt rejt a kisautó.
Műszakilag nem mondható rossznak a teljesen alumíniumból készülő 623 köbcentis kéthengeres motor, legnagyobb teljesítménye 33 lóerő. A motor sima járásáért kiegyenlítő tengellyel is ellátták. A Tata szerint az autó károsanyag-kibocsátása kisebb, mint az Indiában ma készülő motorkerékpároké.
A mérések szerint a járgány valamivel 4 liter felett fogyaszt 100 kilométerenként. Így elég is a 33 literes üzemanyagtank. Az erőátvitel szerepét négyfokozatú manuális váltó látja el, amely a hátsó kereket hajtja.
A gyár leírása szerint a biztonsági megoldások is megfelelőek, miután gyűrődő zónákat is kialakítottak – a korábbi pletykákkal szemben nem műanyagból – a teljesen fémből készülő karosszérián. Oldalütközés elleni védelemmel ellátott ajtók és biztonsági övek is védik az utasokat, de persze ezért a pénzért ABS-ről vagy légzsákról nem szabad álmodozni. Fejtámla azonban csak az elöl ülőknek jár és hátul csak felárért van biztonsági öv.
Amellett, hogy lesz egy csupasz kivitelű Nano, készítenek két Delux változatot is, amelyekbe már légkondicionáló, ködlámpa, központi zár, alufelni és elektromos ablak is kerül.