Az erről szóló tervet még tavaly szeptemberben jelentette be Gyurcsány Ferenc, majd a javaslatot decemberben elfogadta a parlament is. A cél nem más, mint csökkenteni a magyarországi balesetek számát, 2006-ban ugyanis 21 ezer személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt. A gyorshajtás mellett az ittas vezetés a balesetek egyik forrása, ami miatt 2300 baleset történt és 154-en haltak meg az utakon a fenti időszakban.
Akinél a szonda elszíneződik, azt előállítják vérvételre vagy hitelesített eszközzel végzett légalkoholmérésnek vetik alá a rendőrkapitányságon, utóbbiakat fogadja ugyanis el a bíróság bizonyítékként.
Ha valakit közúton találnak ittasnak és nem tudja a vezetést átadni másnak, akkor kénytelen lesz a helyszínen hagyni az autóját. Megmaradtak a korábban is alkalmazott határértékek, azaz 0,8 ezrelékes véralkoholszintig szabálysértés, e felett bűncselekmény az ittas vezetés. Korábban 0,2 ezrelék alatt nem büntettek. Ám ilyen esetekben a pótlolagos vizsgálat kimutathatja, hogy a vezető mégsem fogyasztott alkoholt.
Azt, hogy mennyi időre vonják be a vétkes autó jogosítványát, a további vizsgálatok döntik el, ami attól is függ, mennyi alkoholt fogyasztott. A rendőrség maximum három hónapra veszi el a jogosítványt, de a bíróság hosszabb – akár egyéves – időszakra is bevonhatja az engedélyt. A pénzbírság kiszabása is a véralkoholszinttől függ.
Nemcsak az ittas vezetők, de a többi szabálytalan közlekedő is szigorúbb büntetésre számíthat 2008-tól. Életbe lépett az objektív felelősség elve, akár 300 ezer forintot is elérheti a pénzbírság, de nőtt az adható büntetőpontok száma is.