A kereslet csökkenése miatt idén is rossz évre készülhetnek a hazai autókereskedők – már aki a porondon maradt. Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a Népszabadságnak arról beszélt, hogy a magyarországi 1100 autószalon tulajdonosi köre a három évvel ezelőtti 720-ról 600-650-re csökkent, a szereplők száma megtizedelődött.

A hitelre vásárlók, lízingelők fizetésképtelensége miatt évente nagyjából 40 ezer, általában 2-3 éves autót vesznek vissza túlértékelten, amelyek gyakran a kereskedők nyakán maradnak ezután. Leggyakrabban a nullaszázalékos kezdőrészletű, főképp kisautókra vonatkozó üzletek „dőlnek be”.

A kereskedőknek, szalontulajdonosoknak további költségeket jelentenek a kiapadó szakemberforrások miatt növekvő bérek, a továbbképzések, miközben a sokkal kisebb költségek miatt a keleti, fejlődő piacokra (Oroszország, India, Kína) nyomuló gyártók Magyarországon már nem látnak akkora üzletet, így emelik a gépkocsik árát.

Komoly visszaesésre azonban idén már nem számít Gablini – idén január-februárban másfél százalékkal több gépkocsi kelt el, mint tavaly ugyanekkor -, és ez főképp a haszonjárművek egyre élénkülő piacának köszönhető. A kishaszonjárművek eladásai kis híján tíz százalékkal haladták meg a 2007 eleji eredményeket, és az elöregedett, környezetszennyező Zukok, IFA-k, Barkasok környezetvédelmi szigorítások miatti kényszercseréje tovább pörgeti majd a forgalmat.

Forrás: Népszabadság