Mára elavult az 1975-ben bevezetett közlekedési szabályrendszer, ezért több változtatást dolgozott ki a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) – tudta meg a Népszabadság. Erre a növekvő forgalom és az új járművek (pl. quad) megjelenése miatt volt szükség.

Magyarországon a balesetek harmadát gyorshajtás okozza. Az NKH adatai szerint az esetek 96,32 százalékában az út-, a forgalmi és az időjárási viszonyokhoz nem igazodó sebesség miatt történik baleset, tehát nem az esztelen száguldozás, hanem a rossz helyzetértékelés okozza a bajt.

Az új KRESZ-ben az NKH csökkentené az autósok mérlegelési lehetőségét a sebesség megválasztásakor. A mai sebességhatárok nem változnának, de a keskeny utakon például 90 helyett csak 70-nel lehetne hajtani. Esőben, vagy ha bármilyen oknál fogva vizes az útburkolat, autópályán 130 helyett csak 110-zel, autóúton 90, egyéb lakott területen kívül 70-nel szabadna hajtani.

Ma autópályán csak olyan járművel szabad közlekedni, amely képes 60 km/óra feletti sebességgel haladni. A jövőben ez a szabály úgy módosulna, hogy a járműnek emelkedőkön is képesnek kell lennie legalább 60-nal haladnia. A közútkezelők egyes útszakaszokon a forgalom folyamatosságának érdekében betilthatják majd a nehézgépjárművek számára az előzést, csökkentve a torlódást és a ráfutásos baleseteket.

A tervek szerint a jövőben az autósoknak a közlekedési lámpával nem védett gyalogátkelőhelyek előtt 20 méterrel 30 km/órára kell lassítani. Ezen felül ismét az autóvezető lenne felelős azért, hogy utasai használják a biztonsági övüket. A kerékpárosoknál a 12 év alattiaknak, valamint azoknak, akik óránként legalább 30 kilométeres sebességgel hajtanak, kötelező lesz a fejvédő viselése. A KRESZ ugyanakkor a jövőben megengedné a biciklistáknak a buszsáv használatát.

Legkorábban 2009 első félévében léphet hatályba az új KRESZ, a terveket addig szakmai, társadalmi vitára bocsátják.

Forrás. Népszabadság