A lízingcégek vizsgálata alapján az elmúlt két évben mintegy 3000 gépjárművel kapcsolatos feljelentést tettek, s az ezzel összefüggő kintlévőségek elérték az 5 milliárd forintot. 2002 óta pedig megötszöröződött a gépjármű-finanszírozási csalások száma.
A strómanok, vagy tönkrement cégek, illetve a fiktív gépkocsik felhasználásával elkövetett lízingcsalások, illetve a gépjármű értékével – például önerővel – kapcsolatos csalások esetében a csalók azzal a céllal keresik meg a finanszírozó cégeket, hogy a lízingelt vagy kölcsönre vett autót eladják, vagy a folyósított összeget egyszerűen ellopják.
A Lízingszövetség szerint három területen kell felvenni a harcot: meg kell teremteni a gépjárművásárlás tényleges költségeinek, és kockázatainak átláthatóságát, meg kell előzni a lízingcsalásokat, és támogatni kell az ügyfelek tudatos hiteldöntéseit.
A szervezet szigorítaná a zálogjogi nyilvántartás szabályait, mivel a jelenleg semmi nem védi a hitelezőt: ha a cég tönkremegy, a lízingelt gépjármű bekerül a végrehajtási vagyonba, és elárverezik. A Lízingszövetség már 2006 októberében kezdeményezte azt jogszabály-módosítási javaslatot, amely szerint a gépjárműzálogjog a járműnyilvántartásba kerüljön bejegyzésre, de azóta sem történt érdemi előrelépés.
A lízingszövetség ezért azt javasolja, hogy kerüljön be a forgalmi engedélybe minden, a jármű eladását tiltó terhelés, így például a zálogjog vagy a haszonélvezeti jog. Így sokkal nehezebbé válhatna a most bevett módszer, amikor a lopott gépjárművet külföldön értékesítik, hiszen a forgalmi engedélyben nincs nyoma annak, hogy a gépjármű nem idegeníthető el.
A közlemény arra is felhívja a figyelmet, hogy a jelenlegi negatív adóslista helyett egy teljes körű, önkéntes adatszolgáltatási alapon működő, pozitív adóslistát kellene létrehozni. Az ügyfelek számára ez kockázatalapú árazást jelentene, ami kisebb költséget eredményezne, a hitelezőknek pedig nagyobb biztonságot, a gazdaság egészének pedig stabilitást jelentene, hiszen a fogyasztást csak a reális fizetőképes kereslet mértékéig engedné növekedni.
A legnehezebben kezelhető visszaélés az önrésszel kapcsolatos, amelynek mértékét általában 10 százalékban határozzák meg a kereskedők, de nem ritka az olyan akció, amikor 0 százalék befizetésével, vagyis önerő nélkül is elvihető az autó. A Lízingszövetség a kötelező önrész bevezetését javasolja.
Forrás: FN